Les entitats veïnals de Sant Andreu i de Nou Barris i la Plataforma pel Transport Públic han exigit a l’Ajuntament de Barcelona que avanci la redacció de l’avantprojecte de futur tram de la Meridiana, que ha d’unir Fabra i Puig amb el Pont de Sarajevo. L’executiu té previst licitar-lo aquest estiu i planteja la redacció de l’avantprojecte per als primers mesos de 2026. Membres de la comissió de mobilitat de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), que integra representants dels barris implicats, mantenen que l’Ajuntament “ha respost bé” a les seves demandes, però insisteixen en la necessitat d’empalmar l’arribada de les obres a Fabra i Puig amb la següent fase.
En un comunicat, les organitzacions exigeixen un replantejament dels terminis perquè la redacció de l’avantprojecte sigui “immediata”. El portaveu de la comissió veïnal, Àlex Labad, recorda que la reforma fins a Fabra i Puig acabarà “uns mesos abans de les eleccions” i qüestiona que el tram següent comenci “amb la nova legislatura”. El veïnat sospita que l’Ajuntament podria fer coincidir el futur de cada tram amb noves eleccions, una opció que els manté en alerta. “Volem que es faci el més ràpid possible. Si esperem que passin les eleccions, creiem que tot s’allargarà”, esgrimeix Abad en conversa amb aquest diari.

En una reunió veïnal de finals d’any, els responsables del projecte apuntaven que el calendari dependria, en part, del pressupost municipal. En el plantejament inicial dels comptes de 2025 –que l’oposició va tombar– el govern municipal es reservava 24,2 milions per a la reforma de l’avinguda. Malgrat caure, el tinent d’economia Jordi Valls va assegurar que tot el contingut dels comptes tiraria endavant.
Reforma integral
El veïnat celebra que l’Ajuntament estigui estudiant com eliminar el mur de grans dimensions que separa el barri de Sant Andreu de la Meridiana. Els estudis previs de l’equip d’arquitectura de Barcelona planteja una Meridiana a dues altures, amb un petit canvi entre els carrils d’entrada i de sortida que salva el desnivell que hi ha a l’altura de Sant Andreu i Nou Barris. Els veïns també exigeixen que es redueixin els vials per a vehicles privats “en més d’un 50%”.
Des de la FAVB esmenten que s’està treballant a “donar resposta” als punts més necessaris de l’avantprojecte. No només esmenten el mur o la reducció de carrils, sinó també la necessitat d’esmenar “problemes històrics” dels barris afectats: construir equipaments, habitatge protegit i zones verdes. “S’ha d’aprofitar per fer un espai de transversalitat entre Nou Barris i Sant Andreu”, comenta Labad.

L’altre aspecte que centra l’estudi veïnal és la “inversió en transport públic”. El comunicat recorda que un miler de persones van exigir la connexió de les dues Trinitats amb la línia L3 del metro, un “senyal clar” que la ciutadania dels districtes de Sant Andreu i de Nou Barris “necessita una millora substancial en la connectivitat del metro i en el sistema de transport públic en superfície”.
Labad parla del metro i també de busos urbans i interurbans. El referent veïnal recorda que els projectes sobre mobilitat a la zona només contemplen la unió de l’L3 i que el veïnat encara l’espera mentre veu com l’Ajuntament projecta l’ampliació de l’L2 fins a Montjuïc. “Estem farts que les obres no arribin als nostres barris”, etziba.