El carrer de Muntaner estarà tallat durant 13 mesos a partir de l’agost per les obres d’ampliació de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). En concret, el tancament d’un tram del carrer està previst que s’iniciï el 10 d’agost per a la construcció d’una sortida d’emergència del túnel. El tram tallat serà entre els carrers de Laforja i Marià Cubí. L’actuació de l’L8 és una de les actuacions a l’espai públic de Barcelona previstes per aquest estiu. En total seran 38 obres, de les quals set seran pavimentacions. La inversió municipal prevista és de 30,2 milions d’euros. En el cas de l’L8, l’obra l’executa la Generalitat.
Les obres de l’L8 a Muntaner comportaran que, a partir del 27 de juliol, es canviarà el sentit de la circulació al carrer d’Amigó, entre la Via Augusta i la travessera de Gràcia. D’altra banda, a partir del 8 d’agost, s’ampliarà la capacitat de la Via Augusta, entre els carrers de Madrazo i Balmes, amb dos carrils de circulació per sentit. El tall de Muntaner, entre Laforja i Marià Cubí, es concretarà el 10 de febrer. Aquests talls poden afectar a uns 13.000 vehicles diaris. Bona part es desviaran cap a Amigó i Via Augusta. Aquesta és l’obra que el consistori pensa que tindrà una major afectació a la mobilitat. La línia de bus V13 de TMB també es desviarà cap als carrers de Madrazo, Amigó i travessera de Gràcia.

Construcció de l’estació de Manuel Girona de l’L9
Una altra obra important que afecta Barcelona des de fa anys és la construcció de l’L9 del metro. El 25 juny, començarà la construcció de l’estació de Manuel Girona, i des del 29 de juny es produiran afectacions a la circulació. Entre el 29 de juny i el 3 d’agost es tancarà el trànsit dels dos carrils del costat Besòs del carrer del Doctor Ferran, la qual cosa anul·larà el trànsit en sentit muntanya. Des del 4 d’agost i fins a finals d’obra s’ocuparà totalment la calçada del carrer del Doctor Ferran i la vorera del costat Llobregat.
Aquesta actuació afectarà de ple a diverses línies de bus de TMB, com la V3 (que es desviarà des d’Eduardo Conde pels carrers de Santa Amèlia i Capità Arenas); la 34 (els busos baixaran pel carrer del Capità Arenas en lloc de fer-ho per Eduardo Conde), i la 6 (que canviarà l’origen i final de la línia a la confluència de Santa Amèlia amb Capità Arenas).

En una sessió de treball amb la premsa, l’enginyer en cap de l’Ajuntament Oriol Altisench ha explicat que les obres del túnel de la Rovira s’allargaran i no acabaran el desembre d’aquest any sinó el febrer del 2026. El motiu és que la roca que s’han trobat els operaris és molt més dura i aquest fet alentirà les obres un parell de mesos. El trànsit en sentit de pujada del túnel de la Rovira estarà garantit en tot moment, ha concretat Altisench, utilitzant un tub o l’altre, segons l’evolució dels treballs. En principi, estava previst tallar el tub de pujada a l’agost.
El carrer de Pi i Margall s’ha de refer
Tal com ja va explicar el TOT Barcelona, el deteriorament del paviment de l’eix verd de Pi i Margall obliga a fer una intervenció d’urgència durant sis setmanes, a partir del juliol. Segons la tinent d’alcaldia d’Urbanisme Laia Bonet, els materials emprats, juntament amb el pendent i el pas dels vehicles pesants, com busos i camions de mercaderies, ha fet que el paviment s’hagi esquerdat en alguns punts. L’obra va acabar el desembre del 2023 i va costar 13,6 milions d’euros. Ara caldrà invertir un milió més. Bonet ha dit, en resposta a Janet Sanz, que no és un problema d’execució. Sanz, extinenta d’Urbanisme amb l’alcaldessa Ada Colau, considera que s’ha de demanar responsabilitats a la constructora.

Una altra obra destacada d’aquest estiu és l’inici d’una nova fase de la cobertura de la ronda de Dalt, entre l’avinguda de Vallcarca i l’IES Vall d’Hebron. En paral·lel a la construcció de les sortides d’emergència, es faran els prismes de serveis, les noves voreres i les portes de les sortides d’emergència. Entre el 14 de juliol i el 4 de setembre, per executar aquestes feines serà necessari tallar els dos carrils drets de cada sentit de la ronda. Durant les nits, es preveuen talls nocturns que s’aniran concretant.
Acaba la reforma de la Via Laietana
Aquest estiu acaben algunes obres importants que s’han desenvolupat, en alguns casos, durant anys. La reforma de la Via Laietana culminarà el 29 de juny. A mitjans de juliol està prevista la inauguració de la reurbanització de la part de muntanya del passeig de la Gran Via de les Corts Catalanes a Glòries. I també conclouen les intervencions del carril bus de la B-23 a la Diagonal i els Jardinets de Gràcia, ha explicat Bonet.

Obres a la Rambla, Balmes i la Meridiana
Des del passat 16 de juny, les obres de la Rambla s’han traslladat al costat del Raval i tota la circulació, en sentit ascendent, es fa per la banda del Gòtic. Aquesta fase s’ha iniciat sense tenir acabades les obres de la vorera del costat del Gòtic, que no conclouran fins després de l’estiu. Segons l’Ajuntament, es manté el calendari de finalització de la transformació de la Rambla per al febrer del 2027.
La remodelació del carrer de Balmes obligarà a tallar un carril per sentit de la ronda de General Mitre, entre finals de juliol i principis d’agost. A partir del 8 d’agost, la reforma de Balmes entrarà en una nova fase amb l’ocupació de la banda Besòs i mantenint un carril en sentit de baixada i dos en sentit de pujada. I, finalment, aquest estiu es continuaran executant les obres de reforma de la Meridiana, entre Felip II i el passeig de Fabra i Puig. S’aprofitarà els mesos amb menys mobilitat per ocupar un dels tres carrils per sentit de la circulació.
Talls al metro
A aquestes intervencions cal sumar-hi el tall de l’L4 i L’11 del metro des del 25 de juny. Entre el 25 de juny i el 31 d’agost, s’interromprà el servei entre Trinitat Nova i Verdaguer, i entre l’1 i el 7 de setembre, entre Trinitat Nova i Maragall. Per la seva banda, l’L11 quedarà sense servei entre el 25 de juny i el 7 de setembre, de Trinitat Nova a Casa de l’Aigua. L’L3 i un servei especial de bus seran les millors alternatives de transport.