L’antiga estació ferroviària de mercaderies de la Sagrera s’enderrocarà a principis del 2026 si res no ho impedeix. Es tracta d’un edifici centenari sense catalogació patrimonial i ha d’anar a terra perquè està afectat per la construcció de l’estació intermodal de la Sagrera. Aquest dijous, el TOT Barcelona explicava que ERC posarà sobre la taula, en la comissió d’Urbanisme de dimarts que ve, una proposició que planteja revisar el planejament urbanisme “desfasat” d’aquest àmbit per salvar el colós ferroviari i la Nau Bostik, un equipament cultural emblemàtic que el 2025 celebra el desè aniversari. I ara Junts per Barcelona demana també indultar l’antiga terminal, construïda entre els anys 1918 i 1922.
En un prec registrat al districte de Sant Andreu, Junts sol·licita aturar l’enderroc i impulsar un estudi tècnic i patrimonial que valori la viabilitat de conservar l’antiga estació i n’explori “possibles usos públics, culturals i de memòria històrica abans de procedir a l’enderroc definitiu”. La consellera portaveu de Junts a Sant Andreu, Ximena Gadea, afegeix a aquesta petició conservar el refugi de la Guerra Civil que s’ha trobat, i del qual no es tenia constància de la seva existència, i que donava servei a l’estació durant el conflicte bèl·lic.

Junts recorda la importància de l’antiga estació ferroviària, que va estar en funcionament fins als anys 90 del segle passat i va centralitzar durant set dècades l’entrada i sortida de mercaderies amb trens de la ciutat, “arribant a actuar com a duana ferroviària entre 1964 i 1985”.
Un refugi de la Guerra Civil “excepcional”
Del refugi, Gadea en destaca que no figurava en el llistat que la Junta de Defensa Passiva va elaborar el juliol del 1938. Tal com va explicar l’Ajuntament, la instal·lació es troba en un estat “excepcional” i és important per les seves característiques constructives “singulars”, “tipus búnquer”, diferents de la majoria que es van fer. Es va excavar a cel obert i es va construir amb formigó armat, amb una llosa de coberta d’uns dos metres de gruix preparada per resistir l’impacte de bombes de 100 quilograms. El refugi connectava les dues terminals de l’estació. Una es va enderrocar la dècada passada i l’altra és l’immoble que queda dempeus.
Els darrers mesos diverses entitats veïnals i de l’àmbit del ferrocarril han demanat preservar l’antiga estació. Per a Gadea, la conservació de l’edifici i el refugi reforçaria “la identitat del barri i la vinculació emocional amb el seu passat”, i esdevindria “una eina pedagògica de primer ordre per a les futures generacions” en un moment en què la transformació urbana “amenaça” d’esborrar espais de la història recent.



