El govern de Jaume Collboni i Barcelona en Comú han acordat accelerar la regeneració urbana del barri d’El Besòs i el Maresme. El primer pas del pacte és crear una societat participada per l’Ajuntament i la Generalitat que haurà d’impulsar la rehabilitació de 4.000 habitatges d’aquest territori en 12 anys. Barcelona en Comú va votar a favor de les ordenances fiscals en el plenari de gener perquè l’executiu socialista es va comprometre a reactivar la regeneració urbana d’aquesta zona del districte de Sant Martí.
L’acord ha estat presentat per la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, i la presidenta de Barcelona en Comú a l’Ajuntament, Gemma Tarafa. Fonts del PSC diuen que l’acord inclou un front comú per instar a la Generalitat a implicar-se en la regeneració urbana del Besòs. Quan es creï la societat participada pel consitori i la Generalitat tindrà un pressupost de 400 milions per executar les reformes. Tarafa diu que aquesta empresa pública és fonamental perquè “ens donarà el control públic perquè la rehabilitació pugui ser efectiva”.
Per la seva banda, Bonet ha reconegut la feina impulsada en l’anterior mandat, amb Ada Colau d’alcaldessa, en El Besòs i el Maresme, i ha concretat que actualment “s’han preparat els instruments urbanístics i els projectes executius per poder actuar en 693 habitatges més”.

Uns 8.000 pisos a Barcelona amb defectes estructurals greus
El novembre del 2025, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) va fer públic un registre d’uns 8.000 pisos a Barcelona amb “defectes estructurals greus”. D’aquests, el 60% (al voltant d’uns 5.000) està al Besòs i el Maresme. Al barri de la Pau n’hi ha 2.500 habitatges; a Trinitat Vella, 432; al Poblenou, 214, i al Carmel, cinc.
Segons Barcelona en Comú, l’acord detalla que en la governança de la nova societat hi participaran també els grups municipals. Totes aquestes passes signifiquen un “salt d’escala real i sostingut en el temps” per a la regeneració urbana dels barris del Besòs, amb “un abordatge profundament social”.
“Corresponsabilitat”
A parer de Bonet, la participació del Govern català en la societat “vol dir corresponsabilitat” en la “regeneració” d’aquesta àrea de la ciutat. Per a la primera tinenta d’alcaldia El Besòs i el Maresme és una zona “amb realitats molt complexes” que té “un gran nombre” de pisos amb patologies. Tot i això, ha indicat que la iniciativa no és “només per fer una rehabilitació”, també cal una “transformació social i econòmica”.
A més de l’acord per a rehabilitar els pisos del Besòs i el Maresme, l’executiu de Collboni i Barcelona en Comú tenen previst donar un nou impuls a la rehabilitació del barri de Trinitat Vella, concentrant i diversificant els recursos de l’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU).



