La perllongació de l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat comportarà una destrossa molt preocupant en el parc de Joan Miró, a l’Eixample barceloní. 118 arbres s’hauran de talar i, durant dos anys i mig, Barcelona perdrà aquest pulmó verd de l’Esquerra de l’Eixample. El departament de Territori instal·larà al bell mig del parc la base logística del projecte i abocarà allí les terres que la tuneladora anirà traient i que uns camions s’encarregaran de retirar. Serà una obra faraònica que ha posat en peu de guerra a grups de veïns, que estan estudiant dur el cas a la Fiscalia de Medi Ambient, en considerar que es podria estar davant d’un delicte mediambiental.
Inicialment, la previsió era eliminar 178 arbres. Finalment, la pressió veïnal ha permès salvar-ne una seixantena, segons Xavier Riu, vocal d’Urbanisme de l’associació de veïns de l’Esquerra de l’Eixample i portaveu de la plataforma Salvem el Parc de Joan Miró. Fonts de Territori expliquen que, finalment, es veuran afectats uns 5.300 m² del parc, en lloc dels 8.000 previstos inicialment. La Generalitat, a més, diu que la nova solució “queda més allunyada” de la biblioteca (que està dins del parc), l’institut Ernest Lluch, on penja una gran pancarta contra el projecte, i la zona d’ús general del parc.

Aquestes explicacions no convencen el veïnat. Riu subratlla que el parc de Joan Miró té molta vida i aquestes obres afectaran de ple tot el que s’hi fa. “Qui anirà a llegir a la biblioteca amb el soroll que hi haurà?”, es pregunta. Al parc, ara mateix, uns 300 nens hi fan activitats de casals i molta gent hi passeja, fa esport o hi porta el gos. Tot això, en bona part, s’aturarà. “Fa 50 anys vam guanyar un parc, en aconseguir treure l’escorxador municipal que hi havia, i ara, el podem perdre”.
Protesta veïnal amb l’inici de les obres
Aquest dilluns al matí, una cinquantena de veïns s’han concentrat al parc de Joan Miró. Suposadament, el 15 de juliol era la data prevista perquè comencés el gruix de l’ocupació -ara només ho està la banda del carrer de Tarragona, on s’han posat les casetes de l’obra- i iniciar la tala dels 118 arbres. No ha estat així. En una valoració al TOT Barcelona, fonts de Territori no posen data a aquest començament. Diuen que serà “aviat”, un cop s’hagi acabat de definir la programació de les tasques a executar, inclosa l’afectació a l’arbrat. El veïnat ha marcat molts dels arbres que es retiraran. Ara el parc és un refugi climàtic contra les temperatures elevades. Un cop es talin els arbres, serà “un desert”, valora Riu.

Fa mesos que la plataforma Salvem el Parc de Joan Miró proposa llocs alternatius on ubicar la zona logística de les obres. Riu creu que s’hagués pogut tallar el tram del carrer de la Diputació, entre el centre comercial de les Arenes i el parc, on no hi ha habitatges, i les molèsties haguessin estat menors. El representant veïnal recorda que així s’ha fet amb altres obres, com a la de la reforma del mercat de Sant Antoni, que va suposar tallar la ronda de Sant Antoni durant més d’una dècada”.
El pavelló de Fira de Barcelona, al calaix
El veïnat també va posar sobre la taula ocupar el pavelló 2 de Fira de Barcelona, ara en desús, que està a la Gran Via, a una distància similar, des d’on començarà la tuneladora a perforar, que el parc. Segons Riu, al pavelló, totes les feines s’haurien pogut fer “encapsulades”, sense soroll ni pols, i menys afectacions al barri. Per a la plataforma veïnal, la decisió d’ocupar el parc és més “còmode”.

No obstant això, aquesta possibilitat no va ser acceptada per Territori, “perquè la logística dels camions respon a una configuració viària i d’accessos al pavelló no existent avui” i hauria requerit enderrocs previs. I Fira de Barcelona té previst fer obres a partir del gener del 2026, i ambdós projectes -el de la Fira i el de l’L8- no són compatibles. A més, la Generalitat assegura que la galeria de terres proposada requeria l’execució d’un pou addicional en superfície al carrer de Llança o al Paral·lel, i els forjats existents no haurien resistit la càrrega de terres prevista.
Collboni: “Les coses no s’han fet bé”
El dimecres, representants del veïnat tenen previst trobar-se amb un advocat per estudiar si és viable dur el cas a la Fiscalia de Medi Ambient per un delicte mediambiental. Aquesta opció comença ara el seu recorregut, però la denúncia pot trigar a arribar, si finalment es produeix. “La Fiscalia actua quan s’ha produït un delicte. Ara, no n’hi ha hagut cap”, diu Riu. El portaveu de la plataforma recorda que el plenari de l’Ajuntament va aprovar buscar un emplaçament alternatiu, i en termes semblants es va posicionar el Parlament de Catalunya. Durant la campanya de les municipals del 2023, l’actual alcalde, Jaume Collboni, va visitar el parc i es va posar al costat dels veïns: “Les coses no s’han fet bé. Cal trobar solucions que tinguin el mínim impacte en el veïnat i en el parc”, va dir el març del 2023.

Les obres que es duen a terme són per a la connexió de les línies Llobregat-Anoia i del Vallès dels Ferrocarrils, al seu pas per Barcelona, amb la construcció d’un túnel d’uns quatre quilòmetres i la perllongació de la línia actual, que ara acaba a la plaça d’Espanya, fins a Gràcia. L’execució té un cost de 400 milions d’euros i preveu la construcció de tres noves estacions -Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia-, i la remodelació de les parades de la plaça d’Espanya i de Gràcia. El termini previst de finalització és d’uns cinc anys.