Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona inicia el llarg camí per recosir Nou Barris i Sant Andreu per la Meridiana

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa la maquinària burocràtica per recosir Nou Barris i Sant Andreu per l’avinguda Meridiana, que està en plena transformació. El consistori ha licitat la redacció de l’avantprojecte que permetrà definir la nova configuració de l’avinguda entre el passeig de Fabra i Puig i el carrer de Peñíscola, a prop del Pont de Sarajevo. El projecte també servirà per trobar la solució urbanística més adient per salvar els desnivells existents entre els barris de Porta, la Prosperitat i la Trinitat Nova a la banda de Nou Barris amb els de Sant Andreu de Palomar i la Trinitat Vella. També s’han de definir detalls com la distribució del verd i del mobiliari urbà i l’enllumenat.

El tram sobre el qual s’ha d’actuar consta d’uns 2,5 quilòmetres a cota del districte de Nou Barris, que correspon al tram 3 de les obres de transformació de la Meridiana. L’avantprojecte estarà enllestit en un any i mig, cap a la primavera del 2027, i posteriorment encara s’hauran de redactar els projectes executius i la licitació de les obres. En paral·lel, l’Ajuntament vol treballar en els estudis previs del darrer tram de la transformació, la fase 4, entre el pont de Sarajevo i el carrer de la Piedra, més enllà del pont de Torrebaró.

La proposta de reurbanització de la Meridiana preveu l’enderrocament del pont del Dragó / Ajuntament de Barcelona

Una fractura urbana entre dos districtes

El principal repte que suposa el tram 3 és que presenta diferents seccions amb diferents configuracions que cal tenir en compte a l’hora de definir-ne la reurbanització. Així, en sentit entrada a Barcelona hi ha entre tres i sis carrils de circulació, segons el tram, un carril de bus d’alta prestació al carril esquerre que connecta directament el carril BUS-VAO i un segon carril bus al carril dret per al servei urbà que té parades a partir de Rio de Janeiro. Al mateix temps, hi ha trams de calçada lateral per connectar amb Via Favència, Rio de Janeiro Fabra i Puig. En sentit sortida de la ciutat, la calçada central té entre tres i quatre carrils per al trànsit general, a més d’un carril bus, mentre que els busos urbans i el trànsit local han de circular pel lateral en alguns trams, on també hi ha un doble cordó de serveis.

La calçada lateral queda deprimida respecte a la central i està separada per un mur que actua com a barrera de separació entre els barris situats a banda i banda de l’avinguda i dificulta l’accessibilitat i la transversalitat de l’eix. Així, el projecte haurà de proposar la configuració definitiva de l’avinguda, salvant aquesta cicatriu urbana i al mateix temps donar continuïtat a la transformació que s’està executant actualment i a les vies del corredor d’accés/sortida de la ciutat, inclosos el transport públic i el carril bici. Durant el mes de gener es farà una sessió amb les entitats veïnals de la zona per explicar la licitació, que busca reduir el nombre de carrils per donar més espai al verd i plantar de nou arbrat, així com millorar de manera notable l’encreuament de l’avinguda per connectar millor els barris que l’envolten.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa