L’Ajuntament de Barcelona prem l’accelerador en les obres de reforç i millora de talussos per evitar esllavissades quan hi hagi episodis de pluges. En el marc del Pla Endreça i amb un pressupost de 17 milions, el consistori preveu fer una vintena d’obres en zones detectades com inestables, sobretot als barris de Sants-Montjuïc, Sarrià-Sant Gervasi, Horta Guinardó, Gràcia i Nou Barris. L’Ajuntament ha estudiat les necessitats dels talussos de cada districte i les mesures que calen per garantir la seguretat de les zones de pas dels vianants properes a aquests punts. Per ara, els talussos s’han cobert amb malles reforçades amb cables d’acer, que s’han fixat sobre el terreny amb unes barres metàl·liques.
La primera tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha assegurat que aquesta és una mesura “preventiva”, ja que s’actua abans que es produeixi un despreniment. “Sabem que les pluges són menys sovintejades, però quan plou, plou més“, ha explicat Bonet sobre els efectes del canvi climàtic. Per això, ha dit, s’aposta per fer una ciutat més “resilient” davant dels canvis provocats per l’emergència climàtica.

Abans de començar les obres, el consistori va fer una diagnosi de les necessitats dels talussos en cada districte i va arribar a la conclusió que els de la muntanya de Montjuïc requerien “un estudi més exhaustiu” per les complexitats de la zona. A partir d’aquí, es va decidir quina mesura de seguretat aplicar a cada talús. Les solucions, assegura l’Ajuntament, s’han triat tenint en compte els canvis climatològics detectats en els darrers anys, especialment la sequera persistent i els episodis de pluges intenses, que es poden donar “cada vegada amb més freqüència” en el futur.
El procés que han seguit les obres
Les obres van començar amb un sanejament dels talussos, incloent-hi la retirada d’elements que es podien desprendre. Aquestes parts es van cobrir amb una malla reforçada amb cable d’acer, que es va fixar sobre el terreny amb barres metàl·liques. Altres talussos, segons han apuntat, es van protegir amb tanques metàl·liques o murs.
Fins al moment, l’Ajuntament ha intervingut en una desena de zones: quatre al districte de Sants-Montjuïc; tres al de Sarrià- Sant Gervasi; i tres més al de Nou Barris. A la muntanya de Montjuïc n’hi ha tres més en marxa: al Sot de la Foixarda, al Sot de l’Estany i al Sot de la Masia. La previsió és treballar en una vintena de localitzacions d’ara fins al 2025.
