Els Mossos d’Esquadra han desarticulat aquest divendres una trama de pederastes que violava menors de 16 anys en un pis a Ciutat Vella. Els menors eren captats a través de les xarxes socials i diverses aplicacions de cites i, a més de violar-los, produïen pornografia infantil amb ells. Segons han explicat l’inspector Josep Antoni López Garzón, cap de l’Àrea Central del Cibercrim de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC), i el caporal David López, la investigació ha durat dos anys. Després d’aquests mesos de feina i investigació, s’ha pogut identificar i detenir el màxim responsable de la xarxa i a quinze pedòfils més que participaven en les agressions sexuals al pis de Ciutat Vella, propietat del principal investigat.
La investigació va començar el 2021 després de rebre una denúncia d’una víctima de 12 anys que havia estat violada amb altres menors entre el maig del 2020 i l’octubre del 2021. Com a resultat de la investigació s’ha detingut 16 depredadors sexuals -i n’hi ha 14 més per identificar- i s’ha localitzat onze víctimes. Es tracta d’agressors sexuals d’entre 19 i 50 anys.
Els Mossos han posat el focus en la dificultat que es van trobar per determinar el perfil dels agressors, ja que molts no tenien una “afinitat preferencial” pels menors. “Molts perfils són situacionals, que, en conversa de caràcter sexual, no tenen preferència pels nens, però se’ls dona l’oportunitat i acaben consumant l’agressió al menor”, ha explicat David López.

200 GB de material pedòfil
Durant els primers compassos de la investigació, els Mossos van ubicar el lloc on es produïen les violacions gràcies a les xarxes socials i les aplicacions de cites. Un cop es va fer l’escorcoll a casa del principal investigat, es va localitzar material informàtic. Després d’analitzar els més de 200 GB de material audiovisual pedòfil, els Mossos van adonar-se que el responsable de la xarxa mantenia contacte freqüent amb altres depredadors sexuals, als quals els organitzava trobades amb els menors a casa seva. D’aquestes trobades en feia vídeos sexuals gràcies a les càmeres ocultes i les gravacions amb el mòbil que enregistrava mentre els violaven.
El detingut com a responsable de la xarxa ja tenia antecedents policials similars. Presumptament, regentava un pis de prostitució de menors a València l’any 2010. En aquesta investigació, tutelada pel jutjat d’instrucció número 7 de Barcelona, se li han requisat 1.300 vídeos d’explotació sexual infantil, 250 enregistrats entre el 2016 i el 2022 al pis dels horrors de Ciutat Vella.

Víctimes d’entre 12 i 17 anys: el modus operandi
Els Mossos també han identificat les víctimes d’aquests vídeos sexuals confiscats a casa del sospitós. Com a mínim n’han identificat 11 -2 noies i 9 nois- i continuen treballant per identificar-ne 14 més. Segons López Garzón, les víctimes tenien unes edats compreses entre els 12 i 17 anys i “tots els estatus socials”. “Hi havia persones en ambients difícils, però també persones en ambients normals. Eren captats al seu entorn natural, que és Internet”, ha explicat.
Les converses entre els agressors revelen com captaven les víctimes. Creaven grups de WhatsApp amb menors de 16 anys i els convencien per mantenir relacions sexuals. Un cop quedaven, en alguns casos els violaven en grup. En altres se’ls sotmetia a pràctiques sadomasoquistes. Sovint aprofitaven la situació psicosocial o les addiccions d’algunes víctimes per guanyar-se la seva confiança. Els donaven drogues o regals a canvi dels abusos. Segons els Mossos, eren conscients que estaven cometent un delicte: “No hi havia cap possibilitat de confusió sobre que eren menors”.
Per fer-se a la idea de la dimensió dels fets, en un únic fil de conversa entre dos investigats els Mossos han comptabilitzat referències a 79 agressions sexuals a menors.
