Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Més pressió policial al Prat contra la nova ruta aèria de la marihuana

La Policia Nacional ha incrementat la pressió sobre les màfies que intenten entrar marihuana a Catalunya a través l’aeroport del Prat. En els últims mesos, la policia ha detectat un increment inusual de la droga comissada a passatgers que arriben a Barcelona procedents de Tailàndia. La majoria fan escala a aeroports de l’Orient Mitjà com Dubai i Abu Dhabi (Emirats Àrabs Units) i Doha (Qatar) i porten la droga amagada entre el seu equipatge facturat a Bangkok. La Policia Nacional ha informat que en l’últim any ha detingut a vuit persones i ha intervingut uns 180 quilos de cabdells de marihuana tailandesa envasada al buit. Les detencions es van produir en controls aleatoris que els agents duen a terme a passatgers dels anomenats “vols calents”. El nerviosisme dels viatgers entrevistats o les incongruències les explicacions que donen solen ser els principals indicis que alguna cosa no rutlla. Quan detecten un passatger sospitós, el traslladen a les dependències del servei de duanes de l’Agència Tributària a l’aeroport per escorcollar-los.

La primera pista sobre el nou mètode per entrar droga a Catalunya la va aportar l’agost el 2024 una dona que viatjava des de Bangkok a través de Doha i que va ser enxampada amb 16,6 quilos de marihuana de cabdells envasats al buit. Després d’aquesta primera detenció, els agents va intensificar els controls en tots els vols procedents de Tailàndia. Un mes més tard, van enxampar un altre viatger amb 18,8 quilos de marihuana amb uns paquets molt similars. Això va permetre identificar el responsable dels enviaments, una persona amb antecedents per tràfic de drogues que va ser detinguda. L’agregat d’interior del Regne Unit al consolat britànic de Barcelona ha tingut un paper molt actiu en la detecció i detenció d’aquests passatgers, ja que la intel·ligència britànica, que manté bons contactes a la regió, ha proporcionat informació molt valuosa sobre passatgers de risc.

Després de la segona detenció es van incrementar encara més la pressió sobre els vols amb origen a Tailàndia i en pocs mesos es van fer més arrestes. Al gener, un home que duia 40 quilos en dues maletes facturades. Al febrer, dos ciutadans que viatjaven junts, però feien veure que no es coneixien, portaven 22,6 quilos i 22,7 quilos de marihuana respectivament. Com que un d’ells era menor, va ser posat a disposició de la Fiscalia de Menors de Barcelona. Més tard, al maig, un altre home que viatjava de Tailàndia a Barcelona via Hong Kong va ser detingut amb 32,2 quilos de marihuana i al juliol una altra persona que duia 32,2 quilos més que viatjava fent escala a Abu Dabi també va ser detinguda. Segons la Policia Nacional, el perfil dels detinguts és molt divers i no segueix cap patró concret més enllà d’iniciar el seu trajecte a Tailàndia. Dels vuit detinguts, quatre han ingressat a la presó.

Agents de la Guàrdia Civil al Prat / Europa Press
Agents de la Guàrdia Civil al Prat / Europa Press

Un degoteig de detencions fa saltar les alarmes

Abans de l’estiu, la Guàrdia Civil també va fer un balanç de les seves operacions antidroga contra la nova ruta aèria de la marihuana. En el cas de la Benemèrita, l’operatiu Thaugreen ha permès detenir 31 persones i comissar 866 quilos de marihuana. La detenció de tres homes d’origen malai que duien marihuana a la maleta amb poques setmanes de diferència va fer saltar les alarmes de la Guàrdia Civil, que va muntar un dispositiu especial per buscar connexions i establir patrons. Els detinguts, que volaven des de Bangkok i van fer escala a l’Orient Mitjà, portaven 73 quilos de marihuana a l’equipatge. La xarxa criminal que organitzava els enviaments feia servir persones sense antecedents policials i sense relació aparent entre elles per no aixecar sospites ni alertar els sistemes informàtics de les forces de seguretat. Els investigadors van considerar que hi havia massa coincidència i quan començar a estirar el fil van descobrir que es tractava d’una ruta fixa entre Tailàndia i Barcelona i en els següents mesos s’han detingut 28 persones més. En total, els dos cossos de seguretat espanyols han detingut una quarantena de persones i han comissat una tona de marihuana.  

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa