Ha estat una nit llarga, densa, però entretinguda. Aquesta nit, l‘estació de Sants de Barcelona ha estat l’escenari d’un atemptat terrorista simulat que ha posat a prova les capacitats tècniques, operatives i estratègiques dels Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana, Protecció Civil, Bombers, el Sistema d’Emergències Mèdiques i Creu Roja. Cap policia de l’Estat, però sí tot l’equip d’ADIF. Un gran simulacre amb aires de multivers, de plató televisiu i seguit amb fruïció per les desenes d’observadors -com els representants d’associacions de víctimes del terrorisme-, veïns i periodistes que s’han aplegat a veure un gran exercici de pràctiques amb elements d’espectacle. De fet, els responsables polítics i operatius de l’exercici l’han qualificat del “simulacre més gran que s’ha fet mai a Catalunya sobre un operatiu antiterrorista”.
Un entrenament vistós que ha servit per testar la tecnologia, la coordinació i la capacitat de reacció del sistema de seguretat pública en cas d’un atemptat terrorista. Trets, figurants, maquillatge, desplegament tècnic i logístic i molta, moltíssima policia han donat vida a un atac indiscriminat que ha afectat els vestíbuls i les vies de l’Estació central de Barcelona. Morts i ferits, sirenes, indicatius lluminosos, corredisses, crits i detallades explicacions dels responsables policials han perfilat un exercici que tothom ha donat per aprovat i amb la intenció d’aprendre dels errors.

Errades, encerts, sorpreses i un seguiment al segon a través de diverses pantalles han servit per valorar un simulacre que estava pendent des del fiasco de Diagonal Mar, quan els membres del SEM van ser abatuts per no posar-se l’uniforme de protecció. Entre les anècdotes, l’equivocació de porta d’entrada d’un escamot operatiu dels Mossos d’Esquadra i un parell de carteristes habituals de l’Estació que tres hores abans de començar el simulacre han decidit plegar abans d’hora perquè “alguna cosa rara passava”. Realisme controlat i moltes ganes i motivació per part dels participants han estat la tònica de les tres hores que s’ha allargat l’escena que ha acabat amb aplaudiments.

Descontextualització de la prova
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha presidit la comitiva de la supervisió del simulacre. En declaracions just abans de començar, ha advertit que calia “descontextualitzar” el simulacre de l’actual situació geopolítica en referència a la guerra d’Israel contra el terrorisme de Hamas. “Un exercici d’aquesta mena no es prepara en dues setmanes”, ha arguït. “Això és un test”, ha assenyalat el conseller que ha destacat la posada a prova del sistema d’atenció a les víctimes afectades en actes terroristes, fins i tot, psicològicament.
El simulacre ha comptat amb la participació d’unes 500 persones, entre membres dels cossos d’emergències, seguretat, de la pròpia instal·lació i figurants. En teoria, s’ha posat a prova el pla d’actuació del PROCICAT per emergències en el transport de viatges per ferrocarril (FERROCAT) en escenaris de terrorisme. Però, sobretot, els Mossos han posat a prova els protocols policials per actes terroristes i han pogut posar en marxa els nous instruments tècnics com l’antena Starlink, una nova adquisició que permet tenir internet a qualsevol racó, o les comunicacions, un element indispensable en aquest tipus d’operatiu.

Terroristes per tot arreu
El guió del simulacre s’ha ambientat en tres escenaris ubicats en tres zones diferents de l’estació. L’exercici s’ha iniciat a la zona ubicada al vestíbul de l’entrada principal, quan dos figurants terroristes, molt posats en el paper, han disparat amb armes llargues i de manera indiscriminada contra els figurants usuaris de l’estació, amb resultat de diversos morts (representats amb ninots “dummies” de Bombers de Barcelona), i un ferit greu policial. Durant l’actuació policial, la Guàrdia Urbana ha abatut un dels terroristes i el segon ha estat abatut per l’àrea regional de transport urbà (ARTU) dels Mossos. Durant aquesta fase s’ha activat el dispositiu Gàbia per localitzar el vehicle del qual haurien baixat els terroristes i que havia marxat amb un ocupant.
Després, l’exercici s’ha portat a terme en una segona zona, en els espais centrals de l’estació i alguns comerços que estaven oberts, com un restaurant. Dos terroristes han atacat els figurants usuaris de l’estació. En l’actuació policial, l’ARRO ha abatut un dels terroristes i la BRIMO l’altre. S’ha simulat detectar una armilla explosiva en un dels terroristes i UCAN i TEDAX han actuat per assegurar la zona. La darrera zona, ubicada l’andana 1, ha comportat la utilització d’un vagó de tren estacionat. Un terrorista figurant ha retingut a alguns figurants usuaris. El Grup Especial d’Intervenció (GEI) ha alliberat els ostatges i ha aconseguit detenir un terrorista i abatre un segon terrorista que participava a l’atac.

A l’exterior de l’Estació de Sants, concretament a la Plaça Països Catalans, s’hi ha ubicat el Centre de Comandament Avançat (l’Àrea Sanitaria i l’Àrea temporal d’Atenció als afectats i familiars (ATAF). L’ATAF es dedica a tasques d’atenció psicològica i d’assistència psicosocial, tant a víctimes com a possibles familiars, i està format per representants de l’Operativa Territorial de Protecció Civil, Creu Roja i el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB).

Totes les unitats
En l’operatiu han participat 250 efectius dels diferents cossos de seguretat i emergències i fins a 250 figurants. Els Mossos d’Esquadra han aportat un desplegament de fins a 170 agents d’unitats com el GEI, Tedax, Subsòl, la unitat canina, BRIMO, ARRO o Seguretat Ciutadana. Per la seva banda, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès a 72 afectats i ha desplegat gairebé 40 professionals i un total de 12 unitats.

