Una protesta contra la gestió dels incendis forestals a l’Estat espanyol fet per membres de la plataforma Futuro Vegetal ha acabat amb el llançament de pols tintada contra la façana de la Sagrada Família als voltants de les 8 del matí. Dues activistes han entrat al recinte i han llançat la pols tintada de color vermell contra el Portal de la Fe mentre esgrimien crits de ‘Justícia Climàtica’ per denunciar la “complicitat” dels governs autonòmics espanyols i el govern central espanyol davant els incendis forestals que han assotat la península Ibèrica aquest estiu de 2025.
La seguretat priva de la Sagrada Família les ha interceptat abans que poguessin fer més actes i la Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) ha efectuat dues denúncies per a les dues integrants del col·lectiu ecologista acusades de “deslluïment de monument”. Per la seva banda, el cos de Mossos d’Esquadra també ha obert diligències relacionades amb aquest incident.
El col·lectiu ecologista denúncia l’actuació de la policia i la seguretat privada, qui asseguren que han estat estat retingudes “de forma violenta” i que han estat posades en llibertat amb una proposta de sanció que s’enfila fins als 600 euros per cada una d’elles. Les activistes han culpat d’aquesta sanció a “la llei mordassa”.
Una acció reivindicativa que arriba amb un atac contra un monument català per protestar pels diferents governs autonòmics espanyols, un fet que alguns usuaris d’X no han entès i han criticat que sigui una possible nova mostra de catalanofòbia.
S’ha de ser molt curt per atacar la Sagrada Família com a resposta a la gestió d’uns incendis forestals que s’han produït a 1000 quilòmetres de Barcelona, eh. Podien atacar la catedral de Lleó, la d’Ourense o la seu del Govern gallec, però suma més punts atacar coses catalanes. https://t.co/B9yoC3IJvX
— Àlex (@alexsnclmnt) August 31, 2025
Les reivindicacions del col·lectiu ecologista
En un post a les xarxes socials el col·lectiu Futuro Vegetal ha assenyalat que han llançat la pols tintada contra el monument català “per protestar contra la complicitat dels diferents governs en els incendis que han arrasat la península aquest estiu”. Amb un vídeo de 33 segons en què hi surt l’acció desenvolupada pels ecologistes denuncien que “segons el mateix Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, al voltant del 70% dels incendis forestals són provocats per activitats relacionades amb la ramaderia. No obstant això, les subvencions aquest sistema no cessen i els incendis han estat utilitzats pel ‘lobbie’ carni com una eina propagandística”.
🔥 ACTUAMOS 🚒
— FuturoVegetal🍒 (@FuturoVegetal) August 31, 2025
Lanzamos polvo tintado a la fachada de la Sagrada Familia para protestar contra la complicidad de los distintos gobiernos en los incendios que han arrasado la Península este verano 🎨 pic.twitter.com/cWwznojZJO
Segons els ecologistes “els diferents governs autonòmics i centrals estan prioritzant, un cop més, regar amb diners públics les explotacions ramaderes en comptes de protegir les persones que han perdut casa seva pels incendis. Volem que els fons públics es destinin a treballadors essencials com bombers o sanitaris”