Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una plataforma antifeixista reclama canvis al districte de Sant Martí per evitar discursos d’odi

Diferents entitats de Sant Martí han mogut fitxa, amb el suport de diferents grups polítics del districte, per minimitzar les astracanades i discursos d’odi que l’extrema dreta professa en els consells plenaris. Els postulats i les formes dels representants de Vox han encès les alarmes de la resta d’actors socials i polítics de la zona. La Unitat Contra el Feixisme i Racisme (UCFR) va manifestar-se a mitjans de mes a les portes del districte i ha demanat, amb el suport de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (Favb), una modificació del Reglament Orgànic del Districte perquè quedi constància que no s’admetran “expressions ofensives per la dignitat de les persones o que menystinguin els drets” als plens o cap altre òrgan de participació.

Les entitats han instat formalment els grups a fer canvis en el reglament perquè hi consti clarament que els representants polítics “no poden lesionar la dignitat de les persones, ni fomentar, promoure o incitar directament o indirectament a l’odi, hostilitat, discriminació o violència contra algú i especialment per motius de raça, ideològics, religiosos o de creences, situacions familiars, origen nacional, sexe, orientació sexual o identitat sexual, malaltia o discapacitat”. Així s’expressa en la instància que la UCFR ha presentat al districte. El text, que ha pogut consultar aquest diari, també proposa incorporar un règim sancionador que inclogui l’”expulsió immediata del ple municipal” si es produeixen intervencions “que lesionin els drets i la dignitat de les persones”.

L’entrada a la sala de plens del districte de Sant Martí / Ajuntament

Les entitats també insten els grups, sobretot mentre els canvis en el reglament no siguin efectius, a traslladar a la Fiscalia de Delictes d’Odi Certificat qualsevol acció que atempti contra drets o col·lectius concrets i que l’acta de la sessió reculli “qualsevulla d’aquesta tipologia de discursos”. La iniciativa va un pas més enllà del cordó sanitari que van pactar pràcticament tots els grups de l’Ajuntament a l’inici del mandat, que ha frenat la incidència directa de Vox en el dia a dia de les decisions, però no ha posat fre a discursos incendiaris. Les entitats es queixen del to que el partit fa servir sobretot en aquest districte, que han crispat l’ambient. El mes de març passat, un conseller va marxar del ple després que la ultradreta demanés retirar una subvenció a una entitat LGTBI per, suposadament, haver atacat el gremi de la restauració.

El precedent de Terrassa

Els canvis proposats hauran de passar pels òrgans de decisió del districte. Però d’entrada la música sona bé tant al gruix de l’oposició com del govern del districte. Des de la UCFR s’agafen al precedent de ciutats com Terrassa, que ha modificat el Reglament Orgànic Municipal per frenar els discursos d’odi. El 2023, i a proposta dels tres partits del govern (Tot per Terrassa, ERC i Junts) i del PSC, el Coordinador General de l’Ajuntament va elaborar una proposta que veta qualsevol intervenció ofensiva que menystingui els drets de les persones o discrimini i inciti a l’odi. “Hi ha experiències municipals en què ajuntaments han modificat el reglament per tal de frenar els discursos d’odi i discriminatoris i fitxar límits i sancions que blindin la institució”, defensa la UCFR, citant aquest cas de Terrassa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa