Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Un bar a l’Arc de Triomf exclou el català de la carta: “El castellà és més universal a Barcelona”
  • CA

Aquest 5 de novembre, fa escassos cinc dies, ha obert les portes un nou establiment a Barcelona, concretament a l’Arc de Triomf. Es tracta del Suzaku, un maid cafe, una idea de negoci que ofereix als visitants una experiència que combina l’hospitalitat japonesa amb un toc de fantasia cosplay. Tot i això, els seus responsables no han vist convenient oferir als seus clients la carta en català, tal com estableix el Codi de Consum, i l’excusa que fan servir denota un menysteniment cap a la llengua: “El castellà és més universal a Barcelona”.

L’establiment ha donat aquesta resposta a una persona que, a través del compte d’Instagram, ha demanat als responsables del negoci si atenen en català i disposen de la carta en llengua catalana. La propietat del bar admet que “no tenim la carta en català” i manifesta que encara és “molt provisional”. “Si tu necessites que les cambreres t’atenguin en català poden fer-ho perfectament”, afirmen des de Suzaku, ja que “totes saben català”. En canvi, pel que fa a la carta, els propietaris deixen clar que “preferim posar-la en castellà, ja que a Barcelona és més universal”. “Hi ha molta gent que no sap parlar català i volem incloure’ls també”, afegeixen.

La resposta no ha satisfet la usuària, que ha constatat que “es pot incloure sense excloure”, i ha argumentat que “si no es posa la carta en català ni s’atén en català s’exclou als nadius de Catalunya i es dona un missatge molt lleig (que el català pot eliminar-se, que no passa res si no es vol aprendre la llengua oficial)”. Amb tot, deixa clar que la seva intenció no és atacar: “Me n’alegro molt que atengueu en català i això m’anima a anar-hi, tant de bo canvieu de parer amb la carta i us animeu a tenir-la també en català o una carta en cat-cas que és el que molts establiments tenen”. “Al final, si no m’equivoco, està recollit per llei que els catalans tenim dret a ser atesos oralment i per escrit en català”, conclou.

“La vostra preferència és irrellevant”

La resposta de l’establiment ha provocat queixes per part d’altres usuaris, que han remarcat que l’establiment pot preferir posar-la en l’idioma que vulguin, però la llei estableix que, com a mínim, l’ha de tenir en català. “Us ho pot explicar Plataforma per la Llengua”, li recorda un usuari. Un altre subratlla que això està recollit al Codi de Consum, i estableix que “els clients també tenen dret a rebre en català la informació escrita com la carta, els al·lèrgens, les factures…” “La vostra preferència és irrellevant, a Catalunya existeix una Política Lingüística que heu de complir, ni que sigui per no haver de tancar a base de multes. Encara sou a temps de millorar aquesta ‘carta provisional'”, exposa un altra persona.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa