El RACC va presentar aquest dilluns 18 de desembre l’estudi EuroRAP sobre el risc d’accidentalitat a les carreteres catalanes. Entre les dades que es van compartir durant la roda de premsa van destacar els tres trams de carretera amb risc d’accident greu o mortal molt alt de la demarcació de Barcelona entre el 2020 i el 2022. En el darrer lloc es trobava un tram de 6,5 quilòmetres de la BV-5001, que connecta Martorelles i Vilanova del Vallès. En aquest cas, la mitjana d’accidents anual era de 2,3. En el segon lloc figurava la B-502, concretament un tram de 6,3 quilòmetres que es troba entre Vilassar de Mar i Argentona. La mitjana d’accidents per any era de 2,0. I en la primera posició hi havia un tram de la BP-1417 d’11,4 quilòmetres que està entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, on la mitjana d’accidents anuals era de 3,7. Aquesta carretera és popularment coneguda com la carretera de l’Arrabassada.
Això no és tot. Hi ha sis trams més de carretera de Catalunya on el risc d’accident greu o mortal és alt, tres dels quals, la meitat, també es troben a la demarcació de Barcelona. De fet, Barcelona és la demarcació que té un percentatge més alt de quilòmetres amb risc molt alt d’accident: un 16%, mentre a Girona i Lleida és un 15% i a Tarragona un 6%.
Les cruïlles més perilloses de Barcelona
En el cas de Barcelona ciutat, cal recordar que l’Ajuntament va presentar el passat mes de febrer les dades de sinistralitat del 2022. Van destacar que la cruïlla on es concentraven més accidents era la ronda General Mitre, cantonada amb el carrer de Ganduxer, on s’havien registrat 20 sinistres. La seguien de prop la cruïlla entre la Gran Via i el carrer de Comte Urgell, amb 19. La tercera cantonada més perillosa era la que es troba entre Aragó i Roger de Llúria, amb 15 accidents.

Pel que fa a l’Arrabassada, cal recordar que, segons el darrer EuroRAP del RACC, va tornar a situar-se com el tram de Catalunya amb més risc d’accident greu o accident mortal per l’alta accidentalitat de motos. “En el 91% dels accidents amb morts i ferits greus ha participat mínim una moto”, van insistir a la roda de premsa. En aquest sentit, es va recordar que dos trams perillosos per a les motos a part de l’Arrabassada eren la C-58, entre Barcelona i Cerdanyola; o la B-10, al nus de la Trinitat. En el cas de Catalunya, l’estudi indica que “en els darrers tres anys han augmentat un 44% el nombre d’accidents on hi havia mínim implicada una moto”. En el cas de Barcelona, aquest 2023 han mort a les carreteres de la ciutat vuit motoristes i un total de 20 persones, entre les quals es troben els vuit motoristes, nou vianants, dos conductors de patinet elèctric i un conductor de cotxe.
El darrer accident mortal de moto es va produir el passat 11 de desembre, quan va morir un home de 54 anys en xocar contra un camió a l’avinguda de les Drassanes. Només 15 dies abans, un altre motorista va morir en un accident contra una ambulància al carrer de Sant Antoni Maria Claret. El nombre de motoristes morts aquest any és, de moment, inferior que el 2022, quan en van morir 16. El nombre total de víctimes mortals en sinistres es va enfilar fins a les 23, una dada força allunyada d’un dels anys més negres de Barcelona: el 2016, quan 28 persones van perdre la vida en accidents de trànsit.