Tot i el massiu tancament de restaurants i altres comerços emblemàtics que viu Barcelona, la ciutat recupera tres restaurants històrics. Es tracta de Quo Vadis i Casa Leopoldo, els dos al Raval, i la Font del Gat, a la muntanya de Montjuïc. Aquesta és la cara. La creu és que aquesta mateixa setmana, el TOT Barcelona ha informat en primícia de la clausura de Casa Darío, emblema de la cuina gallega a la capital catalana, tot i que en el seu lloc obrirà un restaurant del Grupo Nomo de cuina japonesa, a finals de primavera.
Quo Vadis i Casa Leopoldo ja han reobert. Bé, el Quo Vadis, que es troba al carrer del Carme, 7, reobre aquest Divendres Sant. El Quo Vadis el van obrir originalment Martí Forcada i Mercè Bonastre el 1956. El nom el van agafar de la pel·lícula Quo Vadis?, que van veure al cinema Windsor dos anys abans. Durant dècades, era habitual veure-hi polítics, escriptors, cantants i públic del Liceu. En la seva millor època, el restaurant va arribar a servir més de 100 coberts diaris i tenia una vintena de treballadors, guarda-roba i aparcacotxes. El 1980, va aconseguir una estrella Michelin, que va aguantar cinc anys. Amb l’incendi del Liceu, el 1994, el negoci va perdre molta clientela. I el boom turístic de la Rambla va significar la fi del restaurant, que es va quedar obsolet. Martí Forcada fill es va jubilar l’any 2013 i va tancar el Quo Vadis.

Plats de l’antic restaurant
Ara, tres socis, Manel Puig, Tomás de la Vega i Gonzalo Ramos, han recuperat el Quo Vadis. La carta inclourà alguns plats de l’antic restaurant, com l’espatlla de cabrit, el caneló de calçot, la cua de bou i el remenat de bolets de temporada, en una clara picada d’ullet a l’antic negoci, que sempre tenia molt presents els bolets en els seus plats. De moment, el Quo Vadis “obre només com a restaurant”, tot i que la idea dels socis és fer també actuacions de flamenc i inclús exposicions de pintura. De la Vega diu que volen “donar-li un valor” i anar “de menys a més”, però sense molestar a ningú. “Veurem fins on podem arribar”, van explicar fa uns dies de la Vega i Puig al TOT Barcelona.
Torna Casa Leopoldo
També al Raval ha reobert el restaurant Casa Leopoldo, un històric de la ciutat, situat al carrer de Sant Rafael, 24, que va aixecar per primer cop la persiana l’any 1929, amb motiu de l’Exposició Universal de 1929. Durant dècades, Casa Leopoldo va ser un temple de la gastronomia i la literatura i va conquerir l’estómac de Manuel Vázquez Montalbán, Eduardo Mendoza, Terenci Moix, Maruja Torres, Juan Marsé i altres escriptors, però també artistes i intel·lectuals propers al PSUC, sota la direcció de la carismàtica Rosa Gil. Després de l’intent frustrat de ser un restaurant xinès de menús, ara s’ha posat de nou en funcionament de la mà del grup Banco de Boquerones, que oferirà cuina tradicional catalana a la carta de dilluns a diumenge.
Un dels fundadors de la plataforma Emblemàtics Barcelona, Alberto Mejías, explica que ell mateix s’ha implicat força en la reobertura del Quo Vadis i Casa Leopoldo, dos restaurants que, juntament amb la Font del Gat, “permeten recuperar una part de la memòria sentimental de Barcelona. Són petites joies de la ciutat”.

La Font del Gat, a l’estiu
Si no hi ha endarreriments, La Font del Gat reobrirà el pròxim estiu, al passeig de Santa Madrona, 28. L’edifici és de titularitat municipal i el grup de restauració de La Confiteria, amb una quinzena de negocis a la ciutat com el Cafè del Centre i el Bar Muy Buenas, va ser l’única empresa que es va presentar al concurs organitzat per l’Ajuntament per explotar el restaurant, que data de 1918 i és un edifici noucentista. Amb una inversió de més de 400.000 euros, l’empresa B:SM ha fet obres en l’immoble que han comportat la millora de l’estat de les façanes de l’edifici i del mur que delimita el jardí principal, el repàs de les cobertes amb teules puntuals trencades, la recuperació de l’ascensor i la millora del paviment del jardí principal, amb la construcció de drenatges i la reparació de les balustrades existents en mal estat.