Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Treballadors de l’Hospital del Mar denuncien Salut al jutjat pel col·lapse d’urgències

Situació crítica a les urgències de l’Hospital del Mar. Els treballadors de l’hospital han denunciat penalment al jutjat la direcció del seu centre sanitari i el Departament de Salut, dirigit per la consellera Olga Pané, com a responsables finals de la situació de col·lapse que es viu en el servei d’urgències de l’hospital. Els acusen d’un delicte d’abandonament col·lectiu d’un servei públic, tipificat en l’article 409 del Codi Penal. “La situació és dramàtica. Durant tot l’any hi ha saturació, però durant la temporada hivernal la situació s’agreuja encara més”, relata Xavier Tarragón, delegat sindical de la Federació de Treballadors de Catalunya (FTC), en conversa amb el TOT Barcelona. En la denúncia, a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, consta que el passat 9 de desembre es van acumular més de 170 pacients a urgències, bona part dels quals van haver d’estar més de 24 hores esperant. Uns casos que, tal com relata Tarragón, evidencien el col·lapse sistèmic, amb pacients acumulats als passadissos a l’espera d’un llit a planta.

A causa d’aquest col·lapse també s’han produït víctimes mortals a l’Hospital del Mar. Tal com queda recollit en la denúncia penal, un pacient de 82 anys va perdre la vida després d’esperar unes 40 hores a què el poguessin traslladar a planta. En aquest sentit, el delegat sindical de la FTC remarca que el pacient sí que estava atès, però que no se l’havia pogut ubicar a planta a causa del col·lapse del sistema. “Vull que quedi clar que els pacients sí que estan atesos. El que passa és que hi ha una omissió de garanties per part de Salut, que no posa solucions a què els pacients s’estiguin més de vint-i-quatre hores a urgències”, argumenta Xavier Tarragón, que recorda que a urgències es fan cribratges de tots els pacients que entren i se’ls reparteix en funció de la gravetat. El delegat sindical de la FTC també apunta que passar més de 24 hores a urgències pot tenir efectes per a la salut dels pacients, com ara incrementar deliris en el cas de les persones més grans.

El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, i la consellera de Salut, Olga Pané, es dirigeixen a una reunió de la Comissió mixta de seguiment del futur Campus de Salut Clínic-Universitat de Barcelona, al Palau de la Generalitat. | Laura Fíguls (ACN)

Salut i l’Hospital del Mar es defensen

Per la seva banda, en una entrevista al Cafè d’Idees -a la qual es remeten des de Salut a preguntes d’aquest diari-, la consellera Olga Pané ha assegurat que no té constància de la denúncia contra el Departament i contra la direcció de l’Hospital del Mar per la situació de les urgències en aquest centre sanitari que han presentat des d’FTC/IAC i la CGT. La consellera ha valorat que amb aquest tipus d’actuacions es busca “donar-se notorietat”. En tot cas, ha afirmat que les urgències són “un lloc on mor gent”, no amb la grip, sinó en general, ja que ha apuntat que hi arriba gent al tram final de la vida. Ha insistit, però que la gent rep tractament “immediatament” quan arriba a urgències i que les persones que hi treballen estan especialitzades a tractar aquests malalts. La consellera ha afirmat també que la gent a urgències no està necessàriament esperant un llit sinó que pot esperar que la seva evolució li permeti marxar a casa.

Per altra banda, en resposta a la denúncia, la direcció de l’Hospital del Mar també s’ha defensat i ha negat que desatengués el pacient que va perdre la vida després d’esperar quaranta hores a urgències. El centre ha remarcat en un comunicat que com es fa de forma habitual, s’han revisat els casos d’èxitus registrats al Servei d’Urgències. “En tots ells, els pacients es trobaven seguint el procés d’atenció, sense que el fet de trobar-se a Urgències afectés el seu desenllaç vital”, remarca l’hospital, que fa una defensa de la professionalitat de tots els seus treballadors, “professionals d’alt nivell que ofereixen una atenció continuada i acurada als pacients”. Els professionals que han presentat la denúncia, però, no neguen que s’atengués el pacient, sinó que denuncien el col·lapse sistèmic que es viu a les urgències de l’hospital.

Un passadís de l'Hospital del Mar, amb el doctor Robert Güerri, metg
Un passadís de l’Hospital del Mar, en imatge d’arxiu / ACN

Un col·lapse crònic

La saturació que es viu en aquests moments a l’Hospital del Mar, i que també es repeteix en la gran majoria de centres sanitaris del país, no és excepcional. De fet, acostuma a passar cada any. El motiu, per al delegat sindical de la Federació de Treballadors de Catalunya, és la configuració del model sanitari de Catalunya: “No s’aposta prou per l’atenció primària”, assevera Tarragón, que lamenta les polítiques que du a terme el Departament de Salut per confeccionar el sistema sanitari. Tenint en compte la manca de recursos dels CAP i la pressió assistencial a la qual estan sotmesos, moltes persones acaben optant per anar a urgències quan tenen un problema de salut: “Si demanes hora al CAP i te la donen per al cap de dues setmanes, com a mínim, acabes anant a urgències, i això les satura”, exemplifica el delegat sindical de la FTC.

Aquest problema es viu durant tot l’any, però s’incrementa encara més a l’hivern, quan arriba la temporada de grip. Enguany, l’onada forta de contagis per aquest virus respiratori ha arribat més aviat del previst, i encara s’allargarà, com a mínim, un mes més. D’acord amb les darreres dades de Salut, durant l’última setmana es van produir gairebé 33.000 contagis de grip. Una situació que està posant encara més contra les cordes dels professionals dels centres sanitaris, especialment a les urgències hospitalàries i a l’atenció primària. I, de moment, no està previst que s’aturi. Sigui com sigui, els dos sindicats que han interposat la denúncia contra el Departament de Salut ho fan pel col·lapse crònic que afecta les urgències sanitàries, el qual posa en risc els pacients.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa