L’institut Milà i Fontanals, un centre educatiu de màxima complexitat situat al barri del Raval, ha viscut un any convuls des de la designació de la nova directora el passat mes de juliol. A través d’un comunicat, l’Associació de Mares i Pares (AMPA) i l’assemblea docent del centre denuncien que durant tot aquest curs s’han viscut “una sèrie de conflictes interns” que han acabat repercutint en el professorat i en el projecte educatiu de l’institut: “Al llarg del curs, s’han desenvolupat diversos conflictes entre part del claustre i la direcció, generant un clima de tensió. Això ha provocat que diversos membres del professorat hagin hagut de demanar baixes laborals per motius de salut, evidenciant el greu impacte emocional i psicològic d’aquesta situació“, asseveren.
Fruit d’aquesta escalada de malestar, el 40% de la plantilla del centre ha optat per no renovar la seva plaça de cara al curs vinent, cosa que planteja un escenari “crític” per a “l’estabilitat de la plantilla, després de dos cursos amb molts moviments”. Denuncien que aquestes no-renovacions es deuen a criteris “completament arbitraris” que no es basen en la seva tasca professional: “La relació no horitzontal entre direcció i professorat, emprada pel Decret de Plantilles, anul·la el funcionament democràtic del centre i atempta contra els drets laborals“, asseveren. És per aquests motius que l’Assemblea Docent del Milà, juntament amb l’AMPA de l’Institut, han fet pública la seva demanda al Consorci d’Educació perquè la direcció el centre “reclami les 9 professores que la direcció no vol reclamar per motius arbitraris”, i han anunciat mobilitzacions per aquesta setmana.
Comprometre la “qualitat” del projecte educatiu del centre
Ara bé, asseguren que la no renovació de gairebé la meitat del claustre no només repercuteix en l’estabilitat del professorat, sinó que també suposa un gran impacte “en el projecte educatiu” de l’institut: “La vinculació establerta dels docents que marxen amb l’alumnat i les famílies, així com la capacitat de treball conjunt en diferents àmbits de coneixement, i el funcionament de les comissions del centre, es veuen greument afectades”, argumenten des de l’assemblea de docents. En aquest mateix comunicat apunten que el fet que bona part de la plantilla opti per no renovar la plaça compromet “la qualitat i la coherència” dels programes i projectes que actualment estan en marxa al centre, com ara el programa d’escoles per la igualtat i la diversitat o el programa d’innovació pedagògica en mirada restaurativa: “Aquestes dificultats es veuen accentuades per la situació d’aquest centre al Raval, un barri amb una forta segregació escolar que requereix un compromís i una estabilitat excepcionals per part del professorat”, conclouen.