“A punt d’acabar el curs escolar sense pacificacions d’entorns escolars, l’Ajuntament continua sense disposar de calendarització per les intervencions en els entorns escolar i preveu un pressupost ridícul per a la seva millora”. Aquesta és la denúncia que fan la Revolta Escolar i Ecologistes en Acció, que aquest divendres fan vint talls de trànsit simultanis per exigir major seguretat en els camins escolars que garanteixin l’autonomia dels infants. Amb el lema L’actual model de ciutat no permet que els infants vagin a l’escola amb autonomia i de manera segura, les entitats reclamen que és urgent pacificar els entorns escolars, crear nous carrils bici adaptats per als infants i planificar més espai públic amb camins escolars segurs, tot plegat, a l’espera de reunir-se amb l’alcalde Collboni i la màxima responsable de la mobilitat a la ciutat, Laia Bonet.
Però les famílies organitzades asseguren en un comunicat que “el govern municipal menysté les reivindicacions dels col·lectius de famílies d’alumnes i dels col·lectius ecologistes, que demanden la necessitat de millorar la qualitat de l’aire i fer de les ciutats espais per a les persones i no per als vehicles”. De fet, en una campanya de mesuraments conjunta feta entre Revolta i Ecologistes es va detectar que 2 de cada 3 escoles mostrejades a Barcelona, superaven els límits legals.
Pressupost “ridícul” per un risc elevat
En els pressupostos del 2024, la partida per a “millora entorns escolars. Obres-Vies públiques” és de 500.000 euros, lluny dels 4.500.000 euros del darrer any amb l’anterior govern, apunten les famílies. Un pressupost “ridícul”, assenyalen, si es tenen en compte les dades de sinistralitat als entorns escolars. Segons dades de l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana (processades per la Revolta Escolar), cada 3 dies un menor d’edat és hospitalitzat en haver estat involucrat en un accident de trànsit. “Anar a velocitat elevada és una de les causes de sinistralitat i la DGT indica que hi ha una relació entre l’augment de la velocitat i el risc que es produeixi un accident, així com de la gravetat de les seves conseqüències”, assenyalen el comunicat. De fet, el risc de morir en un atropellament és del 80% si el vehicle va a 50 km/h, es redueix al 10% si va a 30 km/h.