El passat dijous 17 de juliol el Port i l’Ajuntament de Barcelona van acordar reduir de set a cinc les terminals de creuers -per complir la promesa feta a ERC i els Comuns per poder aprovar les ordenances fiscals-, un acord que és ‘pa per a avui, fam per a demà’ per a la plataforma Stop Creuers, qui denuncia que aquesta reducció de terminals no suposarà que es redueixin el nombre de creueristes a la ciutat i seguirà suposant un impacte econòmic i ecològic negatiu per a la ciutat de Barcelona. “Un cop més, l’Ajuntament de Barcelona entoma una proposta dels moviments socials i presenta una mesura que se situa a anys vista i que aigualeix totalment la reivindicació original, amb l’objectiu de desactivar la lluita i fer veure que s’encarrega de resoldre els problemes que ocasiona la indústria de creuers a la ciutat”, denuncia la plataforma en un comunicat. Stop Creuers, a més, denuncia que l’acord signat es basa en la proposta presentada per l’entitat l’abril del 2024 en la qual es demanava el tancament a cost zero de tres terminals i l’aturada de la construcció de la terminal G.

Segons la plataforma, el Port i l’Ajuntament “han dissenyat una mesura que presenten com a reducció o limitació d’aquest sector a Barcelona” però que segons denuncien que, en realitat, “consolida la insuportable explotació de la ciutat quant al turisme en general i al de creuers en particular. Un acord que només respon als interessos del lobby de creuers i del mateix port, i que s’emmarca dins la forma de governar del govern Collboni a cop de titulars i amb mesures que, potser, podrien començar a tenir un mínim efecte més enllà del seu mandat actual, com ha fet amb la suposada eliminació dels pisos turístics l’any 2028.” A més, critiquen que “l’espai alliberat per l’enderroc de les tres antigues terminals quedarà engolit per la futura terminal C i els serveis associats, de manera que no es podrà aprofitar per al gaudi públic de la ciutadania i continuarà al servei de la indústria de creuers.”

turisme gentrificació turistes Port de Barcelona
Litoral de Barcelona. Creuers. 29.05.2025, Barcelona foto: Jordi Play

El Govern de les superestructures

Des d’Stop Creuers asseguren que l’eliminació d’aquestes terminals i la substitució per una “megaterminal” és una decisió negativa, ja que es prioritzarien els creuers de port base -amb inici i final a Barcelona-, un fet que han qualificat d'”una obsessió del govern Collboni”. L’entitat critica que aquesta decisió implica una quantitat de greuges socials i ambientals, ja que aquest tipus de creuers impliquen una major quantitat de pernoctacions i de vols, cosa que suposa tensar encara més el mercat de l’habitatge i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i més contaminació, a més d’un alt consum de recursos bàsics com energia i aigua i la quantitat de residus a gestionar i tractar generats d’aquests creuers, pernoctacions i vols.

De fet, la plataforma denuncia que existeix un “estret lligam entre l’ampliació de l’aeroport del Prat proposada pel president Illa fa unes setmanes i l’acord per augmentar els creuers de port base entre l’Ajuntament i el Port de Barcelona”. “La proposta d’ampliació de l’aeroport respon en gran part a la voluntat de potenciar la indústria turística i permetre l’arribada de més creueristes internacionals gràcies a l’increment constant dels vols intercontinentals”, sentencien des d’Stop Creuers.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a juliol 23, 2025 | 17:30
    JordiP juliol 23, 2025 | 17:30
    Aquests paios (i paies, perdó) no en tenen prou. El que volen és aconseguir que es prohibeixi totalment el tjurisme de qualsevol mena. I, principalment, el de creuer, que sembla patir el pecat original de "turisme burgès". Al final, acabaré creient el que diu un amic meu, que aquests esquerranosos el que tenen és un terrible odi a que la gent es diverteixi i tracte de passar-s'ho be´, fer amics, conèixer països estrangers i climes diferents. Volen que tornem al poble del secà, amb un bar coxambrós a la plaça i els gossos i les ovelles vagant solts pels empinats carrers empedrats cremats pel sol, el recadero que arriba a les sis cada tarde i la missa de 12 els diumenges. Ah, no, això no, que són anticlericals, res de missa i capellans!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa