El passat dijous 17 de juliol el Port i l’Ajuntament de Barcelona van acordar reduir de set a cinc les terminals de creuers -per complir la promesa feta a ERC i els Comuns per poder aprovar les ordenances fiscals-, un acord que és ‘pa per a avui, fam per a demà’ per a la plataforma Stop Creuers, qui denuncia que aquesta reducció de terminals no suposarà que es redueixin el nombre de creueristes a la ciutat i seguirà suposant un impacte econòmic i ecològic negatiu per a la ciutat de Barcelona. “Un cop més, l’Ajuntament de Barcelona entoma una proposta dels moviments socials i presenta una mesura que se situa a anys vista i que aigualeix totalment la reivindicació original, amb l’objectiu de desactivar la lluita i fer veure que s’encarrega de resoldre els problemes que ocasiona la indústria de creuers a la ciutat”, denuncia la plataforma en un comunicat. Stop Creuers, a més, denuncia que l’acord signat es basa en la proposta presentada per l’entitat l’abril del 2024 en la qual es demanava el tancament a cost zero de tres terminals i l’aturada de la construcció de la terminal G.
Segons la plataforma, el Port i l’Ajuntament “han dissenyat una mesura que presenten com a reducció o limitació d’aquest sector a Barcelona” però que segons denuncien que, en realitat, “consolida la insuportable explotació de la ciutat quant al turisme en general i al de creuers en particular. Un acord que només respon als interessos del lobby de creuers i del mateix port, i que s’emmarca dins la forma de governar del govern Collboni a cop de titulars i amb mesures que, potser, podrien començar a tenir un mínim efecte més enllà del seu mandat actual, com ha fet amb la suposada eliminació dels pisos turístics l’any 2028.” A més, critiquen que “l’espai alliberat per l’enderroc de les tres antigues terminals quedarà engolit per la futura terminal C i els serveis associats, de manera que no es podrà aprofitar per al gaudi públic de la ciutadania i continuarà al servei de la indústria de creuers.”

El Govern de les superestructures
Des d’Stop Creuers asseguren que l’eliminació d’aquestes terminals i la substitució per una “megaterminal” és una decisió negativa, ja que es prioritzarien els creuers de port base -amb inici i final a Barcelona-, un fet que han qualificat d'”una obsessió del govern Collboni”. L’entitat critica que aquesta decisió implica una quantitat de greuges socials i ambientals, ja que aquest tipus de creuers impliquen una major quantitat de pernoctacions i de vols, cosa que suposa tensar encara més el mercat de l’habitatge i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle i més contaminació, a més d’un alt consum de recursos bàsics com energia i aigua i la quantitat de residus a gestionar i tractar generats d’aquests creuers, pernoctacions i vols.
De fet, la plataforma denuncia que existeix un “estret lligam entre l’ampliació de l’aeroport del Prat proposada pel president Illa fa unes setmanes i l’acord per augmentar els creuers de port base entre l’Ajuntament i el Port de Barcelona”. “La proposta d’ampliació de l’aeroport respon en gran part a la voluntat de potenciar la indústria turística i permetre l’arribada de més creueristes internacionals gràcies a l’increment constant dels vols intercontinentals”, sentencien des d’Stop Creuers.