La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha recomanat a l’empresa Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) que canviï el criteri i deixi de sancionar les situacions en què no hi hagi dubte que s’ha produït un “error involuntari” a l’hora de pagar l’estacionament d’un vehicle al parquímetre. Hi ha fet després d’analitzar les queixes que ocasionalment ha rebut per part de persones que han estat sancionades per haver obtingut el comprovant horari d’estacionament amb un error a la matrícula del vehicle. Per tal de deixar aquestes sancions sense efecte, la Sindicatura creu que n’hi ha prou que la persona pugui acreditar que l’estacionament ha estat correcte i que la persona ha abonat la taxa corresponent, tot i l’error a la matrícula.
La Sindicatura considera que la decisió municipal de sancionar els casos on es comet un error involuntari en introduir la matrícula no està justificada. El síndic de greuges de Barcelona, David Bondia, considera que “són circumstàncies en què l’estacionament és correcte, l’usuari sí que ha abonat la taxa corresponent i el personal de B:SM té els mitjans per tenir ple coneixement de l’error, ja que pot contrastar fàcilment que hi ha un comprovant pagat amb una matrícula quasi idèntica al mateix lloc a la mateixa hora”.
Tot i això, la Sindicatura ha analitzat informes d’anys anteriors i ha constatat B:SM ha introduït millores en el seu sistema de parquímetres per evitar que es produeixi aquest error. En aquest sentit, destaca que s’han configurat més validacions. És a dir, es valida la matrícula amb les bases de dades de residents de la zona i amb la de la Direcció General de Trànsit. També s’ha ampliat el diàleg mitjançant diverses pantalles consecutives en què consten les dades essencials de l’operació, com la matrícula, de manera que la ciutadania pot visualitzar fins a tres vegades la informació abans de finalitzar el procés, i s’ha ampliat la informació del tiquet, que inclou, entre altres, el codi del parquímetre, el qual indica de manera indirecta la zona concreta d’estacionament.

Sentència judicial que dona la raó a la ciutadania en casos similars
D’altra banda, la Sindicatura de Greuges de Barcelona recorda que hi ha una sentència de primera instància que analitza aquest supòsit i considera que en aquests errors manca el requisit de culpabilitat, ja que la persona sí que ha demostrat diligència obtenint el comprovant i abonant la taxa. També determinen que aquest punt de les condicions d’ús és susceptible de considerar-se “clàusula abusiva”. En aquest sentit, la defensoria considera que “sostenir que l’error no culpable l’ha d’assumir la ciutadania no és compatible amb el principi de proporcionalitat” de l’article 29 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que preveu que hi hagi “grau de culpabilitat o existència d’intencionalitat”.