Un dels establiments emblemàtics del centre de Barcelona ha protagonitzat aquesta setmana una segona resurrecció. L’emblemàtica Casa de les Sabatilles del barri Gòtic ha reobert les seves portes ara als baixos del número 76 del carrer de Sant Pere Més Alt, a la zona de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.
Després d’estar a punt de desaparèixer el juny del 2022 a causa d’un canvi de propietari i una proposta d’augment del lloguer inassumible, els propietaris del negoci van aconseguir trobar un local al costat del de la baixada de la Llibreteria, on s’hi havien estat prop de 70 anys, per poder continuar amb la seva activitat sense haver de deixar el barri.
Aquesta primera resurrecció al Gòtic, però, només ha durat uns mesos. Segons ha avançat Betevé i ha pogut confirmar el TOT Barcelona, la botiga s’ha traslladat ara a un local de protecció oficial del carrer de Sant Pere Més Alt. Malgrat el segon canvi d’ubicació, el negoci ha aconseguit mantenir una part de l’icònic cartell amb lletra lligada sempre vinculat al comerç. En concret, la paraula Sabatilles presideix l’entrada de la nova botiga, eliminant d’aquesta manera el Casa de les que la precedia a l’anterior localització, però mantenint l’esperit del rètol original que durant prop de sis dècades va donar la benvinguda als clients i curiosos que s’acostaven al número 10 de la baixada de la Llibreteria.
Un barri pràcticament orfe de negocis històrics
El TOT Barcelona constatava de primera mà aquesta setmana com la majoria de comerços històrics de dues artèries del Gòtic com el Portal de l’Àngel i el carrer de la Portaferrissa estan desapareixent a marxes forçades. Han estat víctimes de la política de terra cremada de grans marques, disposades a pagar grans quantitats de diners per colonitzar cada vegada més m² d’aquest carrer.
El recompte in situ és demolidor: Al Portal de l’Àngel hi comptem 50 establiments oberts, dels quals, només 5 són comerç tradicional: Casa Colomina-Torrons legítims de Xixona (1908); Joieria Prats, Torrons Panells Donat (1850) -dos establiments- i la joieria Tomás Colomer (1870). En aquest carrer també hi ha Torrons Vicens, que si bé és una empresa històrica, compta ja amb 24 botigues a Catalunya, Madrid i França. Aquests supervivents -tenir local de propietat és clau- comparteixen carrer amb Zara, Pull&Bear, Springfield, Primor, Vodafone, Ulanka, Benetton, Parfois, Kiko, Misako… i així una llarga llista.


