Nascut l’any 1907 recollint l’origen en la Guàrdia Municipal de 1843, el cos de la Guàrdia Urbana de Barcelona va començar amb 25 agents dedicats a vigilar la circulació i aspectes de la via pública com l’estat de l’asfalt, el mobiliari urbà o els arbres. Fins que a poc a poc va anar assumint més serveis per tal de garantir la seguretat i la convivència entre ciutadans. I és a finals de la dècada dels anys cinquanta que el cos de policia de Barcelona comença a patrullar en automòbil, després de dues dècades en què els agents dirigien el trànsit des de glorietes amb el típic salacot.
A partir dels anys 80, els agents de la Guàrdia Urbana fan un salt important amb la incorporació d’uns nous vehicles per patrullar a la ciutat. Es tracta del model SEAT Ronda, un cotxe mític en aquella època, que incorporava prestacions fins aleshores inexistents, com el fre de mà o una emissora de ràdio, a més dels llums i les sirenes de policia, és clar. Una fotografia penjada a les xarxes socials de la Guàrdia Urbana permet recordar com era aquest vehicle fabricat a Catalunya. Ara bé, la gran modernització del parc mòbil de la policia de Barcelona arribarà el 2003, amb la introducció del sistema de GPS als vehicles.
Com era el SEAT Ronda?
El SEAT Ronda es va començar a fabricar l’any 1982, i va deixar de fabricar-se només 4 anys després. De fet, el 1984 va aparèixer el Ronda Crono 2000, la versió més potent del Ronda, amb el motor de doble arbre d’origen Fiat, però se’n van comercialitzar poques unitats. Però el Ronda amb què van patrullar els agents barcelonins va ser polèmic. La raó, les relacions entre la italiana Fiat i SEAT. El 1981 havien signat un acord pel qual Fiat proporcionava la seva tecnologia a la firma catalana, i a canvi, SEAT modificaria els seus models estèticament per tal que no s’assemblessin les dues marques i poguessin competir al mercat. Però resulta que el SEAT Ronda s’assemblava massa al Fiat Ritmo, que havia sortit al mercat l’any 1978. Tot plegat va dur a un plet entre les dues firmes el 1983. Però la justícia va donar la raó a SEAT. Els dos vehicles es diferenciaven clarament.