Els barris de Sarrià i Sant Gervasi tornaran a tenir cavalcada de Reis tres anys després. Era un dels principals reclams veïnals i un compromís de l’anterior regidor del districte, Albert Batlle. L’Ajuntament, però, ha hagut d’assumir l’organització de la rua i una empresa externa s’encarregarà de la gestió. Per primer cop, l’organització de l’esdeveniment deixarà d’estar en mans dels comerciants del barri, que donaran un cop de mà, però no dirigiran la cavalcada d’enguany. En conversa amb el TOT Barcelona, el president de l’Eix Sarrià, Jordi del Barrio, recorda que l’any passat ja van declinar organitzar-la per motius econòmics. “Ens costava molts diners i no repercuteix directament en el comerç. Així ho vam comunicar quan va acabar la pandèmia, l’Ajuntament ho sabia i la va treure a concurs. El regidor va prometre que el 2024 hi hauria cavalcada i així ho faran”, detalla el comerciant.
Abans de la pandèmia, l’Ajuntament pagava el 50% de les despeses mitjançant una subvenció, però malgrat l’impuls econòmic, els comerciants havien de posar uns 40.000 euros de la seva butxaca, fet que feia inviable l’esdeveniment. Més encara amb l’augment inflacionari que hi ha hagut en els últims anys. “Ens feia il·lusió organitzar-la, i encara que aquesta activitat no revertia en el comerç, ens agradava fer-la. Si tinguéssim el 100% del finançament l’haguéssim fet nosaltres. I segur que el districte estaria encantat que fos així, però és inviable econòmicament”, apunta Del Barrio.
Uns carrers més enllà, l’Eix Comercial de Sant Gervasi (Barnavasi) dibuixa un panorama semblant. L’entitat ha organitzat una de les cavalcades del barri durant 28 anys, però l’economia ofega i l’organització de la rua és ara “més aviat un inconvenient”. La dinamitzadora de Barnavasi, Cristina Pando, recorda que l’any passat ja van haver de substituir l’acte central per una recollida de cartes i que, tal com passa al barri veí, ells també prefereixen cedir l’organització a l’Ajuntament, que aquest any ha tret l’activitat a concurs públic.

Dues dècades enrere, l’activitat no suposava cap despesa extra al barri gràcies a un conveni bilateral entre comerciants i Ajuntament. “Nosaltres posàvem unes directrius i l’Ajuntament ens donava els diners que costava organitzar-la. Però d’això fa anys, estem parlant que encara hi havia pessetes”, comenta Pando, que explica que últimament activitats com les cavalcades es finançaven amb subvencions ordinàries i que “això és molt costós”. “Tot ha pujat molt. L’escalada de preus fa que ja no puguem fer-la, així que s’ha d’encarregar una empresa, que té el nostre consens”, detalla la dinamitzadora de l’eix comercial.
Les cavalcades es professionalitzen
Fonts del districte consultades per aquest diari apunten que l’any passat no va ser possible engegar la maquinària perquè les entitats “no van avisar amb prou temps d’antelació”. En tot cas, després de detectar les dificultats de comerços i entitats per organitzar la cavalcada, l’Ajuntament ha decidit assumir directament l’organització de la rua d’enguany des del Districte. “Tal com es fa en qualsevol activitat que s’organitza, s’ha fet un concurs per tal d’adjudicar la gestió de la cavalcada, que, sota l’organització del Districte, compta amb la col·laboració dels dos eixos comercials i de diferents entitats del districte”, apunten des del consistori, des d’on també puntualitzen que “les entitats col·laboren amb difusió i suport a l’acte”.

L’Ajuntament ha adjudicat la cavalcada a l’empresa L’ESPECTACLERIA SL, que es dedica a la gestió d’esdeveniments sobretot vinculats a Nadal. Segons s’estipula en el contracte, la cavalcada d’enguany li costarà al districte 101.640 euros, dels quals 84.000 corresponen a l’import net que rebrà l’empresa i 17.640 a l’IVA. D’aquesta forma, l’empresa suma dues rues més a la mitja dotzena de cavalcades que organitza a l’àrea metropolitana: Sarrià, Sant Gervasi, Sant Andreu, Horta, Cerdanyola, Esplugues de Llobregat i Mirasol, un barri de Sant Cugat. En declaracions al TOT, la responsable de la unitat de negoci de Cultura de L’Espectacleria, Eva Sastre, considera que aquest tipus d’esdeveniments s’han professionalitzat amb el pas dels anys i, per tant, requereixen una “organització més complexa”. “L’esdeveniment agafa certa magnitud i l’Ajuntament el professionalitza, amb una licitació”, detalla la directiva de l’empresa.
En el cas de Sarrià-Sant Gervasi, l’empresa farà dues rutes, una per a cada barri, que compartiran les mateixes carrosses. Des de l’empresa apunten que la programació és completa i que es mantindrà el punt de recollida de cartes que s’ha fet aquests darrers dos anys. La idea és seguir amb l’estil de cavalcades clàssiques i adaptar l’acte al barri. En aquest sentit, Sastre prefereix no desvetllar encara l’eix temàtic de la rua, però n’avança algun detall, com ara que hi haurà un personatge principal dissenyat exclusivament per al barri.

Algunes entitats discrepen de l’organització i es planten
L’optimisme que es respira a Sarrià amb la nova cavalcada contrasta amb el neguit que hi ha entre algunes entitats, que travessen una situació si més no preocupant. Tal com va explicar el TOT Barcelona, els grups socials del barri pateixen una situació força límit, amb un dèficit d’infraestructures que els ofega. La situació, crítica per alguns, també es farà notar a la cavalcada de Reis. Segons ha pogut saber aquest diari, una gran majoria d’aquestes entitats ha acabat per plantar-se i ha decidit no participar-hi. Una d’elles, els Tabalers de Sarrià, que fins ara havien posat ritme a la rua. Asseguren que l’empresa que ha guanyat el concurs públic no compta amb ells “per a res”. “Ens volen per omplir, només per fer paquet. Nosaltres podem fer una comparsa, però no hem pogut organitzar res”, es queixen al TOT.
El president en funcions de la Taula d’Entitats de Sarrià, Enrique Delgado, reconeix que algunes associacions “s’han sentit ofeses” perquè l’Ajuntament “va tirar pel dret”. En tot cas, recalca que “cal entendre que el Districte no podia tornar a deixar el barri sense cavalcada” i no veu mala intenció en cap de les parts. “És difícil fer la cavalcada com abans, sigui per motius econòmics o limitacions humanes, i s’ha de mirar com es fa. Ens hem proposat a l’Ajuntament per liderar aquesta nova manera de treballar, volem reestudiar aquesta situació per reconduir-la i que totes les entitats puguin sentir-se representades en una activitat conjunta del districte“, diu Deglado.
Preguntada per aquesta qüestió, l’empresa que ha rebut l’encàrrec municipal manté que han treballat com en altres cavalcades: “Nosaltres dissenyem una proposta artística i es proposa a l’Ajuntament i a les entitats. Els expliquem de què anirà, quins colors han de portar i com poden anar, amb el màxim de flexibilitat possible. A partir d’aquí, n’hi ha algunes que volen participar i d’altres que no. En el cas de Sarrià ja estem tancant quines entitats participaran de la rua”, explica al TOT la portaveu Eva Sastre, que afirma que han tingut una “bona acollida” per part del barri. Això sí, des de l’empresa reconeixen l’expectació i les ganes que generen el retorn dels Reis a Sarrià i del repte que això suposa. “El districte ens ha explicat que la gent de Sarrià té moltes ganes, però a nosaltres no ens arriba aquesta pressió”, puntualitza Sastre. A Sarrià i Sant Gervasi cada cop hi ha més ganes de reviure una cavalcada que per primera vegada s’organitzarà fora del barri. Un mal menor després de tres anys sense Reis.