Cara i creu dels resultats de l’informe de qualitat de l’aire de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB. El document constata la tendència de descens de diòxid de nitrogen en l’aire (NO2) dels darrers anys a la ciutat, però, en canvi, les partícules PM10 i PM2,5 es mantenen en nivells estables des del 2013, per sota dels límits legals actuals fixats per la Unió Europea a totes les estacions de la ciutat. Ara bé, tal com han explicat responsables de l’Agència en el marc de la presentació de l’informe, la qualitat de l’aire encara és una assignatura pendent per a la ciutat si vol arribar a complir amb els reptes de l’OMS per al 2030: “Tot i la millora, aquests nivells continuen per sobre dels valors guia de protecció de la salut establerts per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i dels futurs límits legals europeus a partir de 2030″.
L’Eixample, màxima exposició
En concret, la població ha estat exposada a una mitjana de 26 μg/m3 d’NO2 i 14 μg/m3 de PM2,5. I segons detalla l’informe, el districte de l’Eixample continua essent el districte amb els valors més elevats.
El Parlament Europeu ha publicat l’any 2024 l’esborrany per a una nova directiva de qualitat de l’aire que redueix significativament els límits legals per als principals contaminants atmosfèrics a partir del 2030 i els apropa als valors guia de protecció de la salut de l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Afectacions i recomanacions de salut
Segons l’informe, l’impacte sobre la salut atribuïble a la contaminació en el període 2020-2023 és un 32% inferior a l’estimat pels anys 2018-2019. Ara bé, cal destacar que, tot i la millora, aquest impacte negatiu sobre la salut continua sent considerable: se li atribueixen al voltant del 8% de les morts (el 13% el 2018-2019), el 36% dels casos d’asma infantil (el 51% el 2018- 2109) i el 12% dels casos nous de càncer de pulmó cada any (el 17% el 2018-2019). Si Barcelona complís amb els futurs límits legals, l’impacte negatiu de la contaminació en la salut de la població es reduiria un 38% més.
Tal com apunten els successius informes elaborats per l’ASPB, la contaminació de l’aire és el principal risc ambiental per la salut pública, especialment a les grans ciutats europees, i la font principal n’és en trànsit motoritzat. A Barcelona, les dades del 2023 confirmen la baixada dels nivells d’NO2 dels darrers anys. Aquest descens està molt relacionat amb la renovació del parc de vehicles i amb la reducció del trànsit a la ciutat.