Unes 2.500 persones s’han manifestat aquest diumenge, segons ha informat la Guàrdia Urbana, en el que és el tercer any de l’inici de la invasió russa a Ucraïna. La protesta estava convocada per la comunitat ucraïnesa i ha recorregut el tram entre l’oficina del Parlament Europeu a Barcelona fins a Plaça Catalunya. Sota el lema “Defensem la llibertat!”, durant la marxa s’ha clamat contra Rússia i la invasió de les seves tropes. “Europa, escolta, també és la teva lluita” ha estat una de les consignes que s’han pogut sentir durant la protesta, on s’ha qualificat el conflicte de “cruel” i “injust”.
La manifestació a Barcelona ha estat convocada per set entitats ucraïneses de la ciutat i del conjunt de Catalunya. Hi han participat l’associació de pares i professors ucraïnesos de Catalunya Beregynya, Somriures d’Ucraïna, l’Ambaixada de l’Art d’Ucraïna, l’associació d’amistat d’Ucraïna i Catalunya UCRACAT, la comunitat LGBTIQ+ ucraïnesa UAprideCAT i dues associacions d’ucraïnesos, Txervona Kalyna i Djerelo. Entre els assistents a la manifestació hi havia la cònsul d’Ucraïna, Vitalli Tsymbaliuk, el vicepresident del Parlament Europeu, Javi López, el cap de l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona, Sergi Barrera, i el director de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Manuel Szapiro. A més, també han assistit el tercer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Albert Batlle, i altres membres de l’ajuntament de la capital catalana. Durant la protesta també hi ha hagut una actuació dels castellers de Cerdanyola del Vallès.
En les seves declaracions als mitjans, la cònsol d’Ucraïna a Barcelona ha expressat fermament que “Ucraïna és l’escut de tot el món civilitzat, amb valors i principis democràtics, de pau i de justícia.” Tsymbaliuk també ha destacat la importància de la unió dels ucraïnesos i els altres països de la UE, i ha agraït el recolzament de la comunitat catalana: “Aquesta unió, juntament amb la força d’aquells que ens defensen, portarà la victòria a Ucraïna.”

Zelenski, disposat a dimitir
Amb la vista posada en l’aniversari de la guerra aquest dilluns, diversos líders europeus es reuniran a Kiyv per donar suport al president ucraïnès Volodímir Zelenski. Precisament en les últimes hores Zelenski ha afirmat que estaria disposat a dimitir per tal que arribi la pau a Ucraïna o que el país pugui entrar a l’OTAN.
En aquest sentit, el vicepresident de l’Eurocambra i eurodiputat del PSC, Javi López, defensa la legitimitat del president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski, i creu que “en cap cas” el debat té a veure amb la seva figura. “El que està en joc és si un país com Rússia pot sotmetre un veí mitjançant la força”, ha dit l’eurodiputat en declaracions als mitjans des de la manifestació de la comunitat ucraïnesa pels tres anys de guerra.
Aquestes declaracions de Zelenski venen després que el president dels Estats Units, Donald Trump, titllés a Zelenski de “dictador” en no haver-se sotmès a eleccions des de l’inici de la guerra. A més, Trump ha seguit posant cullarada a la situació al crear una taula de negociació entre els EUA i Rússia, on ni Ucraïna ni la Unió Europea han estat convidats.