Les associacions familiars han detectat problemes de seguretat en tres de cada quatre accessos escolars de Barcelona (el 77%), segons una enquesta feta per la plataforma Revolta Escolar, que agrupa més d’un centenar de centres de la ciutat. Entre els principals problemes, les famílies destaquen l’excés de velocitat dels vehicles, cotxes que giren sense mirar quan tenen el semàfor en ambre i motos mal aparcadores o fins i tot circulant per la vorera. “En alguns casos fins i tot s’han vist atropellament d’infants; lleus, però atropellaments”, insisteixen algunes de les famílies enquestades.

L’estudi alerta de l’increment “significatiu” de famílies que veuen perill al voltant de l’escola del seu fill. El 2022, l’informe va detectar un 62% d’associacions familiars (AFA) insatisfetes amb la seguretat de l’entorn, cosa que suposa 15 punts menys que l’enquesta actual (77%). Tots elles aposten per una reducció important del trànsit. Quatre de cada deu escoles tenen limitat el seu entorn a 30 km/h, però gairebé la meitat de les AFAs enquestades (el 49%) assenyala que els vehicles se salten aquest límit “de manera habitual”. Un 31% assegura que els cotxes i motos ho fan “de forma puntual” i només un 16% celebra no haver viscut cap episodi de perill.

Acció de protesta per demanar entorns escolars menys contaminants, menys sorollosos i més segurs / Revolta Escolar / Cedida
Acció de protesta per demanar entorns escolars menys contaminants, menys sorollosos i més segurs / Revolta Escolar / Cedida

La plataforma insisteix que aquest és un dels elements claus per a millorar la seguretat dels entorns escolars i reclamen abaixar la velocitat permesa en aquests punts crítics de la ciutat. Segons l’informe, només en una de cada tres escoles el límit de velocitat permès és inferior als 30 km/h. Les AFAs celebren l’impuls que hi ha hagut els darrers anys i la meitat reconeix que els entorns escolars tenen alguna mena de senyalització o mesura que “ajuda” a complir la normativa. Ara bé, només el 15% diu tenir un radar pedagògic a prop -mesura per a la qual batalla diàriament la plataforma- i només la meitat de centres en tenen un que sancioni de veritat.

Primers talls del 2025

L’estudi potencia les protestes que més de 120 escoles fan periòdicament des del 2020. El moviment tornarà a tallar els carrers aquest divendres mateix a la tarda, el primer tall de l’any. Les famílies aprofiten aquestes jornades per reivindicar entorns més saludables i segurs al voltant de les escoles i fan servir el tall com a exemple pràctic de com seria un ambient completament pacificat a la sortida d’escola. Des de la plataforma defensen que el primer tall de l’any coincideix en un moment en què l’Ajuntament haurà d’aterrar les propostes guanyadores dels pressupostos participatius. Un centenar escoles han entrat, mitjançat una proposta de l’AFA, millores del seu entorn. Els pressupostos participatius han estat “un clam per la millora dels entorns escolars”, defensen des de la plataforma, que confia a transformar molts entorns pendents de reformar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa