Abans de l’arribada fulgurant del Floquet de Neu als seixanta, el Zoo de Barcelona ja havia tingut una altra gran celebritat. L’Avi va ser el primer elefant que va tenir el Parc Zoològic de la capital catalana inaugurat el setembre del 1892. Aquest exemplar d’origen asiàtic nascut pels volts de l’any 1873 formava part de la col·lecció privada de l’empresari barceloní Lluís Martí i Codolar, que va ser adquirida íntegrament per l’Ajuntament de la mà de Francesc d’Assís Darder, primer director de l’equipament.
Malgrat que el seu nom original era Baby, l’elefant va començar a ser anomenat pels visitants amb el sobrenom de l’Avi, una designació que el boca-orella va acabar convertint ràpidament en definitiva, tot i tractar-se d’un exemplar femella. Durant més de dues dècades, l’elefant va ser la gran atracció del Parc Zoològic, despertant un gran sentiment d’estima entre les famílies de barcelonins que s’acostaven a les instal·lacions.
Commoció per la mort i conservació de l’esquelet
Quan ja era tot un veterà, l’Avi va fer-se una fractura a la pota esquerra del davant. La intervenció per provar de tractar-li el trencament es va complicar i l’exemplar va acabar morint l’any 1914 a causa d’un col·lapse, com s’explica en una carta enviada per la direcció del recinte a l’aleshores alcalde barceloní. El seu traspàs va provocar una gran commoció a la ciutat i va precipitar la recerca d’un nou elefant per al Zoo de Barcelona.
La importància i popularitat de l’Avi van fer que l’Ajuntament apostés per conservar-ne tant l’esquelet com el cos dissecat en un procés força pioner a l’època. Tant la carcassa òssia de l’exemplar com la pell exterior van ser exposades al Museu de Zoologia fins al 2001. Els ossos van ser retirats per ser restaurats i es van tornar a presentar al gran públic l’any 2009.

La cirereta del pastís d’un museu històric recuperat
Des del tancament del Museu de Zoologia, l’esquelet de l’Avi havia quedat guardat com a part de la col·lecció de l’equipament lluny de la mirada dels visitants. Tanmateix, la reobertura aquesta setmana de l’antic Museu de Geologia del Parc de la Ciutadella després de més d’una dècada tancat ha brindat una oportunitat perfecta per recuperar els ossos i exposar-los un altre cop.
Les restes de l’exemplar formaran part de l’exposició Natura o Cultura? Una visió des del museu de ciències naturals, una de les dues mostres temporals gratuïtes que tindran lloc durant les festes de Nadal en aquest equipament renovat de manera integral i rebatejat amb el nom de Centre Martorell d’Exposicions. Aquesta designació precisament és una clara referència als orígens del considerat com a museu públic més antic de Barcelona, ja que l’edifici d’estil neoclàssic on estan ubicades les instal·lacions es va inaugurar el 1882 per albergar la important col·lecció en ciències naturals i arqueologia donada pel naturalista Francesc Martorell i Peña.

L’horari d’obertura del centre serà fins al pròxim mes de febrer de dimarts a dissabte, de deu del matí a set de la tarda i els diumenges i festius, de deu del matí a vuit del vespre. Així doncs, els visitants que vulguin veure de ben a prop l’esquelet de l’icònic primer elefant del Zoo de Barcelona ho podran fer de manera gratuïta en aquestes franges horàries.
Doble reestrena a la Ciutadella
El renaixement de l’antic Museu de Geologia es produeix després que l’Hivernacle de la Ciutadella tornés a obrir aquest dilluns les portes a la ciutadania després de 15 mesos d’obres que han permès recuperar la col·lecció de plantes del seu interior i la seva imatge exterior original rehabilitant la façana exterior i la nau central i les laterals, entre altres.