Catalunya travessa una situació de sequera persistent que ha provocat que el nivell de les reserves d’aigua s’hagi reduït dràsticament. Davant la imminent declaració de la primera fase d’emergència, que comportarà la reducció del volum de consum d’aigua permès per persona al dia, el Port de Barcelona impulsa un acord amb les diferents companyies de creuers que operen a Barcelona perquè els vaixells només puguin carregar aigua en cas d’extrema necessitat i quan no hi hagi alternatives viables.
Així ho han assegurat aquest dimarts al matí a través d’un comunicat, on també han volgut deixar clar que els creuers només representen, segons xifres del 2022, el 0,09% del consum d’aigua a la ciutat. És a dir, que suposen un consum molt petit del total de la capital catalana. Segons assegura el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, la mesura està fomentada pel port i tota la seva comunitat i suposaria “una autoregulació que ens permet reduir els nostres consums”: “Des del Port de Barcelona hem decidit apel·lar a la sensibilitat de les companyies de creuers per evitar al màxim el subministrament d’aigua al Port”, assevera el màxim responsable de l’organització. Tot i això, Salvadó ha volgut recordar que, actualment, la major part de la flota de creuers que opera a la capital catalana compta amb potabilitzadores a bord, cosa que la fa autosuficient pel que fa al consum d’aigua.

Abastiment d’aigua obligatori als vaixells
Ara bé, tot i que endureixen les restriccions i limiten l’abastiment d’aigua a una situació extrema, des del Port estan obligats a oferir el subministrament de recursos hídrics a tots els vaixells que ho sol·licitin, ja que així queda recollit en un dels serveis comercials previstos al Capítol V del Títol VI del Text Refós de la Llei de Ports de l’Estat i de la Marina Mercant. Per la qual cosa, partint d’aquesta base, la limitació de carregar aigua a bord queda sota la responsabilitat de cada un dels creuers.