Al carrer de la Mercè, 28, en ple barri Gòtic, el bar la Plata, petit com pocs i amb un ambient que destaca per la seva familiaritat, manté l’essència amb què va obrir l’any 1945 de la mà d’en Josep Marjanet i la Joaquima Planas. El Pepito i la Quimeta eren els pares de l’Anna Marjanet, ara al capdavant del negoci després d’estar 33 anys a la cuina. El 31 d’octubre d’aquest any, la Plata complirà 80 anys i l’endemà, l’1 de novembre, celebrarà l’aniversari amb una degustació gratuïta de “peixet fregit i beguda”, explicat al TOT Barcelona en Roger Pascual, periodista i escriptor i fill de l’Anna. “El meu avi deia: ‘com més dono, més tinc'”, recorda. Pel setantè aniversari, la Plata va organitzar una barra lliure semblant.
Quatre plats que entusiasmen una clientela fidel
En aquestes vuit dècades que fa que la Plata va aixecar la persiana, pràcticament res ha canviat en l’establiment, punt de trobada habitual tant de barcelonins com de turistes. “Està quasi igual que quan hi varen entrar els meus avis el 1945”, subratlla en Roger. A la Plata, només se serveixen quatre plats –l’amanida de tomàquet, ceba i olives, les barquetes d’anxova i botifarra, i el peixet fregit-, que segueixen entusiasmant una clientela molt fidel. També és obligat provar-hi el vermut, “sense gel ni taronja ni olives, per no alterar-ne el gust únic”, diuen al seu web, i el vi que serveixen “de la bota al porró”. “
“L’ànima del bar” és en Pepe Gómez
“L’ànima del bar” és en Pepe Gómez, subratlla el bar la Plata al seu perfil d’Instagram. El 12 d’octubre, en Pepe va complir 53 anys treballant en el local, “la 53a temporada”. “La nostra història no es podria entendre sense l’ànima del bar, que segueix traspuant la mateixa passió i simpatia que quan va entrar el 1972”.
Entre els nombrosos reconeixements que ha rebut el local, en destaca el fet que el diari The Guardian el va valorar com el millor bar d’Europa i el millor lloc de Barcelona on menjar peixet fregit. Hi ha molta clientela anònima, però també altra de coneguda, com els Estopa, l’actor Daniel Brühl i el cuiner Ferran Adrià. “És màgic”, afirma el xef sobre la Plata.




