L’Aeroport de Barcelona – El Prat veu aquest divendres l’inici d’una nova vaga, que tindrà afectacions durant el cap de setmana de més activitat. Tot i aquesta aturada del personal de servei de handling, el matí ha transcorregut amb relativa normalitat. Més concretament, aquesta vaga parcial de la plantilla del personal de terra afecta a l’empresa Azul Handling, filial de Ryanair.
Els vols de la companyia s’han enlairat sense grans retards destacables, i la Terminal 2, des d’on opera la companyia irlandesa, no ha registrat cues ni aglomeracions en els mostradors, que contaven tots amb personal. La vaga, que està convocada per franges, contempla aturades de 5 a 9, de 12 a 15 i de 21 a 0.
L’afectació en els passatgers de Ryanair a Barcelona ha estat mínima, per no dir insignificant, al marge d’un vol a Tànger de mig matí que ha patit un retard. Tot i això, la majoria dels viatgers han estat previsors i han anat a l’aeroport amb antelació. L’Anna Morata i la seva família són de Barcelona, i aquest divendres volen cap a Torí. “Hem pensat de venir una mica abans per si ens agafava la vaga, de moment tot va a l’hora, ara facturarem”, explica.
Cap a Nàpols és on tornen en Luigi Rugiero i la seva família, després d’una estada a Catalunya de diversos dies en què han gaudit del país amb cotxe. “Vam trucar a informació de Ryanair i ens van dir que la vaga no tindria impacte en el viatge de tornada, així que vam seguir amb la nostra ruta”, destaca. En aquest sentit, assegura que espera poder tornar a casa sense entrebancs.

Queixes del sindicat per serveis mínims “abusius”
Tot i que UGT xifra el seguiment de la vaga en un 80%, denuncia que als aeroports de Barcelona i Girona s’han programat vols protegits en les franges horàries en què s’ha previst la protesta, un fet que, asseguren, vulnera el dret a la vaga.
De fet, aquest dijous el sindicat va denunciar que els serveis mínims de l’aturada eren “abusius”, “desproporcionats” i un “atac directe” contra el dret de vaga. El govern espanyol va decretar uns serveis mínims a l’aeroport del Prat per la protesta de més del 76% en les rutes a les illes, del 62% en operacions internacionals o de més de 5 hores i del 40% en rutes peninsulars curtes, uns percentatges que el sindicat considera que “neutralitzen pràcticament l’impacte dels aturaments”, i per això estudiaran les vies legals per impugnar la resolució.
El sindicat considera que l’empresa Azul Handling ha boicotejat el dret dels seus treballadors a fer vaga, d’entrada amb el repartiment de les cartes de designació de funcions entre dues i tres hores abans de l’inici dels torns. A més, asseguren que s’han dut a terme canvis en els horaris dels treballadors, amb l’objectiu de reforçar l’operativa en les franges horàries en què s’ha convocat la vaga.
A partir d’aquest dissabte dia 16 també començarà la vaga de la companyia Menzies, que dona serveis de terra a moltes altres aerolínies com Fly Emirates, Easy Jet i Wizz Air. En aquest cas, la protesta serà de 24 hores, i es repetirà els tres caps de setmana d’agost, mentre que la vaga d’Azul Handling està prevista que es repeteixi cada dimecres, divendres, dissabtes i diumenges fins a finals d’any.
Les dues vagues les ha convocat el sindicat UGT per la falta de creació d’ocupació estable i de consolidació de la jornada per al personal fix i els “incompliments en matèria de drets laborals amb els quals Ryanair castiga la plantilla”, segons va criticar el sindicat aeri de FeSMC-UGT.