El passeig de Gràcia i, en concret, la plaça del Cinc d’Oros han estat un testimoni del pas implacable del temps. Aquesta cèntrica cruïlla barcelonina -coneguda amb aquest sobrenom per la seva similitud sobre el terreny amb la carta de la baralla– configurada com a part del pla d’urbanització de l’Eixample projectat per Ildefons Cerdà el 1860 ha estat modificada en múltiples ocasions al llarg dels anys. La seva ubicació privilegiada la feia un punt atractiu per a cadascuna de les autoritats del moment, que d’una manera o altra volien deixar la seva marca en aquest punt del centre de la capital catalana.
En tot cas, l’obelisc característic que la presideix és dels pocs elements que s’ha mantingut dempeus des que es va col·locar el mes d’abril del 1936. La figura pertanyia a un homenatge a Francesc Pi i Margall, president de la Primera República Espanyola, i estava coronat per una escultura de dona que simbolitzava la República i obra de Josep Viladomat. Amb la fi de la Guerra Civil, les autoritats franquistes van reconvertir l’obelisc en un símbol del règim, encarregant a l’artista Frederic Marès una escultura al·lusiva al triomf militar que va perdurar fins al 2011.
Oficialment, l’espai es va dir plaça de la Victòria fins al 1981, quan es va canviar per honrar el rei espanyol Joan Carles I. No va ser fins a l’abril del 2017 que va recuperar el seu nom original. Ara bé, durant tot aquest temps, molts barcelonins s’hi ha referit a la cruïlla com plaça del llapis, per la similitud de l’obelisc amb aquest objecte. Aquesta referència no ha estat sempre només simbòlica, sinó que, durant tot una setmana, aquesta figura vertical es va convertir literalment en un llapis.
Una caracterització temporal
L’efemèride va tenir lloc el maig del 1989, en el marc de la setena edició del Saló Internacional del Còmic que se celebrava en aquell moment a Barcelona. El Departament de Documentació de TV3 i Catalunya Ràdio s’encarregava de recuperar aquesta setmana imatges precisament de la plaça caracteritzada com si fos aquest objecte.
La plaça del Cinc d’Oros de Barcelona és també coneguda popularment com la plaça del Llapis. Precisament un llapis gegant va presidir la plaça durant una setmana del mes de maig del 1989 per anunciar la 7a edició del Saló Internacional del Còmic pic.twitter.com/JVeo6hHl2A
— Arxiu TV3 CatRàdio (@ArxiuTV3CR) February 12, 2025