Com a gran capital europea, Barcelona viu cada dia riuades de gent desplaçant-se en transport públic, a peu o en vehicle privat per anar als seus llocs de feina, gaudir de l’oci o accedir a tota mena de serveis. I per fer-ho, un gruix important escullen la xarxa de metro per desplaçar-se. Una xarxa de metro que ha crescut amb la ciutat i arriba a gairebé tots els barris barcelonins, però, com era el metro fa 50 anys?
Gràcies a un recull de fotografies històriques que ha publicat el perfil de Twitter Històries de Barcelona, s’han recuperat diversos arxius gràfics històrics que ens transporten a la Barcelona del passat. I així eren les seves estacions de metro, tant per dins com per fora.

A simple vista, el que més crida l’atenció de la imatge de l’estació de metro davant la Sagrada Família és el cartell de la boca del servei de transport soterrani. Un cartell blanc rectangular amb el rombe vermell a l’interior. Una imatge que recorda més a la iconografia del metro de Madrid que a la que hi ha actualment a Barcelona, on la paraula metro desapareix i només en queda la lletra M. En aquesta imatge també podem veure com els noms de les estacions encara eren en castellà. I el mateix passa en la següent imatge de la parada de metro d’Universitat.
Però el canvi més significatiu respecte com el coneixem actualment no és l’exterior, sinó com eren les estacions per dins. En aquesta de l’interior de la parada d’Universitat podem veure la taquilla per comprar el bitllet just al costat dels torns per accedir al metro: unes enormes màquines de color groc en les que col·locaves el bitllet a la part superior i, un cop validat, podies accedir al metro. A banda de les diferències d’aquesta imatge, però, també podem veure algunes coses que no han canviat amb el pas del temps. I és que les cues per circular en metro sempre han existit.

Fa 50 anys tampoc existia el sistema de colors que ordena el servei de metro de la capital catalana. És per aquest motiu que, l’estació de Joanic -actual parada de l’L4, també coneguda com la línia groga- era una parada completament grisa, desangelada. Tampoc hi havia els bancs per seure a esperar que arribi el metro com els coneixem ara, sinó que hi havia poc més de 4 bancs de color vermell llampant repartits per l’estació. A mesura que la ciutat creixia, però, van haver d’ampliar-ne el nombre fins al punt actual perquè l’afluència de gent al metro era molt més elevada.
Si bé és cert que aquestes bancades vermelles ja no es poden veure a cap parada de la ciutat, a les estacions més antigues de Barcelona encara es conserven les rajoles grises originals.

Més de cent anys d’història
El metro de Barcelona té el seu origen en la inauguració del Ferrocarril de Barcelona a Sarrià -que ara és la línia Barcelona-Vallès- l’any 1863, i en els projectes de Ferrocarril Metropolità Nord-Sud i Ferrocarril Subterrani SO-NE. Aquests tres projectes van acabar consolidant-se com l’embrió del Gran Metro i el Gran Metro Transversal, inaugurats el 1924 i 1926 respectivament. És a dir, tot i que fa més de cent anys que va néixer la connexió ferroviària barcelonina, encara estem a les vigílies del centè aniversari de quan va començar a considerar-se metro.