El pare de la penicil·lina i Premi Nobel de Medicina Alexander Fleming va aterrar a Barcelona procedent de Ginebra un 26 de maig de 1948. L’il·lustre personatge va venir amb la seva dona i van ser rebuts per les autoritats locals i altres personalitats del món de la medicina. La Guàrdia Urbana va assistir a la seva recepció i ha recordat l’efemèride aquest diumenge a través del compte d’X, abans Twitter: “Som a la seva recepció i, a canvi de les seves contribucions a la humanitat, compartim amb ell els beneficis terapèutics del pa amb tomàquet i la crema catalana”.
Una de les figures clau per aconseguir que Fleming vingués a la capital catalana va ser el doctor Lluís Trias Bes, llavors director de l’Hospital municipal d’Infecciosos de la ciutat, el que avui dia és l’Hospital del Mar. La comunitat científica d’aquest centre va promoure la invitació del metge a través de l’Ajuntament, que el va declarar hoste d’honor de la ciutat. Durant la seva estada a la capital catalana, Fleming va participar en conferències, sopars de gala i activitats culturals.
La premsa de l’època, com el diari La Vanguardia, se’n va fer ressò en diferents articles de la seva estada. Fins i tot el periodista Horacio Saenz Guerrero en va obtenir declaracions exclusives del pare de la penicil·lina: “A cap país dels que he visitat se m’ha rebut tant cordialment com aquí”. Fleming, com fa qualsevol turista, va aprofitar la visita pe recórrer a peu la Rambla, on, segons les cròniques de l’època, va rebre “constants ovacions del públic”.
El menú que li va oferir l’Ajuntament de Barcelona en el sopar de gala
Durant la seva estada, Alexander Fleming va menjar a restaurants com el Palau Miramar, on el menú incloïa paella a la Parellada, Turbot a l’anglesa amb llagostins, Pollastre Reina del Prat i de postres maduixes amb pinya. El menú del sopar de gala celebrat a l’Ajuntament de Barcelona, segons el document que consta a l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona, va incloure un timbal de llagostins, medallons de foie gras Des Landes al Porto, pulardes rostides, amanida d’espàrrecs i de postres pinya americana amb gelat.