L’Hospital del Mar ha activat un nou codi hospitalari, el d’isquèmia mesentèrica aguda, per reduir el temps de tractament d’aquesta patologia, també coneguda com a infart intestinal. La malaltia es manifesta amb falta de reg sanguini al budell per una trombosi a l’artèria mesentèrica superior, i té una mortalitat de més del 60%. Amb la posada en marxa d’aquest codi, s’espera reduir la mortalitat per sota del 30% gràcies al tractament precoç. Amb el codi activat, quan el pacient arriba a l’hospital se li fa immediatament una prova d’imatge per confirmar o descartar la patologia. Si es confirma, els cirurgians traslladen el pacient al quiròfan amb celeritat per reactivar el reg sanguini al budell.
La cirurgiana especialitzada en cirurgia d’urgències i impulsora de la iniciativa, Ana Maria González Castillo, ha assegurat que cada minut que passa en aquesta malaltia “és un minut menys de vida del budell”, motiu pel qual ha creat el codi per no esperar als resultats d’una analítica o l’evolució del pacient. Aquesta eina està inspirada en les mesures que ja s’apliquen a França i Finlàndia, on han aconseguit reduir molt la mortalitat de l’infart intestinal.

Quins són els símptomes de l’infart intestinal?
Els pacients que pateixen aquesta malaltia tenen dolor abdominal molt fort i poc localitzat. Això fa que sovint es confongui amb altres patologies com colitis o gastroenteritis. Les analítiques de sang tradicionals no revelen la malaltia, el que fa que puguin haver-hi retards en el diagnòstic. Aquests retards poden ser fatals pels pacients, ja que és necessari restablir el reg sanguini del budell en menys de sis hores per evitar la mort del teixit. Si es tarda més, el pacient pot patir una peritonitis o una infecció generalitzada i la disfunció d’òrgans que acabaria amb la mort.
La prevalença de la malaltia a Catalunya se situa en 0,63 casos per 100.000 habitants, mig centenar de casos cada any. Tanmateix, se sospita que la xifra és en realitat molt més elevada pel retard en el diagnòstic.