Barcelona està, de nou, a ‘elit de l’arquitectura. El jurat professional que atorga, a l’Escola Industrial de Barcelona, els Premis FAD d’Arquitectura i interiorisme ha comunicat els projectes arquitectònics guanyadors de la 65a edició, i un d’ells ha estat la Biblioteca Gabriel García Márquez, de Sant Martí. Aquestes dues obres han sortit escollides d’entre els 22 finalistes, que, compte, han sortit dels seleccionats entre més de 400 obres presentades a concurs, 458 concretament.
Dues obres excel·lents
Així ho ha considerat el jurat dels FAD d’arquitectura, presidit per l’interiorista i dissenyador industrial Francesc Rifé i compost per Xavier Delgado, Carme Fiol, Uriel Fogué, Patrícia Santos Pedrosa i Jelena Prokopljević com a vocals.
S’han considerat projectes que han apostat per aspectes comuns, propostes innovadores, que compten amb una resolució tècnica que afronta problemes contemporanis, propostes joves d’autor i que tinguin projecció de futur, intervencions sensibles amb el patrimoni, projectes que volen construir ciutat, i que estiguin generats gràcies dels processos comunitaris i propostes destacades per presentar una gestió econòmica intel·ligent.
El jurat ha considerat que, tant la García Márquez com la Reggio School, “són obres excel·lents, de caràcter complementari, representatives d’una arquitectura contemporània d’ampli espectre”. S’han valorat els processos de recerca i participació ciutadana als quals han estat sotmesos els dos projectes.
De la Biblioteca Gabriel García Márquez destaquen que l’edifici “desplega una sèrie d’operacions espacials complexes per a crear una gran diversitat d’espais i programes, partint de tipologies clàssiques de la Mediterrània”.
Dels dos projectes posen èmfasi en el fet que “es volen convertir en condensadors socials, que ofereixen formes diverses de viure l’arquitectura dels edificis, i que a més, afronta de forma eficient els reptes de la societat i del temps actual”, assegura el jurat. Les obres finalistes i guanyadores dels premis FAD es poden veure a l’exposició “El millor disseny de l’any” al DHub fins al pròxim 7 de gener de 2024.
La millor biblioteca del món té goteres
La García Márquez va ser coronada com a la millor biblioteca del món. La realitat, però, és que aquesta biblioteca té goteres que estan obligant a posar galledes per evitar que l’aigua caigui directament a terra. Com ha avançat el TOT Barcelona, aquesta afectació és present des de la inauguració de la biblioteca, l’any 2022.
