El passeig de Gràcia ha rugit com feia temps que no ho feia aquest dimecres. Com si fos un diàleg, cada brunzit del motor dels cotxes de Fórmula 1 que han participat aquesta tarda a l’exhibició organitzada en aquesta artèria barcelonina rebia la resposta en forma de crits dels centenars de manifestants que s’han concentrat per mostrar el seu rebuig a l’esdeveniment. La mobilització convocada de la mà de la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) ha esgrimit com a bandera crits de ‘Barcelona no està en venda’ i ‘Collboni dimissió’ i ha agrupat representants de fins a 200 entitats de la ciutat com la Xarxa Veïnal contra el Soroll, Eixample Respira, SOS Enric Granados o l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic (ABDT).
Encara amb la ressaca de la polèmica desfilada que Louis Vuitton va celebrar al Park Güell el passat 23 de maig, enmig de protestes veïnals que van acabar amb càrregues policials, la capital catalana ha tornat a ser l’escenari d’un esdeveniment impulsat per promotors privats que ha col·lapsat el centre de la ciutat en favor de l’espectacle de la Fórmula 1. De la mateixa manera que es va fer amb l’acte de la firma francesa, principal patrocinador de la Copa Amèrica de Vela, la ciutadania ha decidit organitzar-se per mostrar el seu rebuig a la iniciativa i plantar cara al model d’oci que sembla estar volent implantar l’executiu encapçalat per Jaume Collboni.

Bloqueig policial i solucions enginyoses
Els manifestants concentrats des de primera hora de la tarda a la confluència del carrer de Balmes amb el d’Aragó han pogut avançar per aquest darrer pràcticament fins a escassos metres del passeig de Gràcia, on un ampli dispositiu dels antiavalots dels Mossos d’Esquadra els hi ha barrat el pas, blindant d’aquesta manera l’accés a la zona on s’estava celebrant l’exhibició automobilística, per la qual el consistori ha destinat prop d’un milió d’euros del pressupost municipal, “més del doble de tot el pressupost anual previst per millorar els entorns escolars i fer-los més saludables i segurs per als infants”, segons denuncien els concentrats.

A l’altra banda del cordó policial, els milers de persones que s’han acostat a aquesta artèria barcelonina per poder veure algun dels seus ídols al volant se les enginyaven per poder veure un tros de xassís entre els molts caps que s’abocaven sobre les altes tanques col·locades per les administracions. Els més espavilats venien preparats de casa amb escales desplegables per poder guanyar alçada i tenir millor perspectiva. Altres s’enfilaven a qualsevol barana o fanal que trobaven al seu abast. Tot plegat en un entorn completament tallat al trànsit habitual, unes afectacions que s’allargaran fins a les 06.00 hores del dijous, 20 de juny, i que ha provocat alteracions en 50 línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), així com altres busos interurbans i nocturns de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i de la Generalitat de Catalunya.

Un model de ciutat en contra dels barcelonins?
Més enllà de les entitats presents en la concentració d’aquesta tarda, cal recordar que el Síndic de Greuges de Barcelona també va manifestar el seu rebuig a l’exhibició en considerar que no era “coherent” amb les polítiques de mobilitat sostenible ni amb la preservació del medi ambient i la salut dels barcelonins. En la seva resolució, la sindicatura demanava a l’Ajuntament de Barcelona que ponderés els beneficis que obtindrà la ciutat acollint aquesta activitat i l’afectació de drets de ciutadania que suposa i estudiés “la possibilitat de cancel·lar-la”. De fet, inclús va proposar traslladar l’esdeveniment al Circuit Barcelona-Catalunya, a Montmeló.
Per al síndic, és “difícilment justificable” autoritzar activitats contaminants en un context de crisi climàtica i en una ciutat que històricament ha superat els llindars de contaminació atmosfèrica admesos. “No és una decisió alineada amb el deure de protecció del medi ambient“, apuntava, tot assenyalant que l’Eixample, que és precisament està tenint lloc la iniciativa, és la zona on es produeixen els nivells més elevats d’exposició a l’NO2.
En la mateixa línia s’han pronunciat aquest dimecres els impulsors de la protesta, que després de prop d’una hora i mitja de concentració han llegit un manifest abans de donar per desconvocada la mobilització uns minuts abans de dos quarts de vuit de la tarda. “Volem dir prou a un model de ciutat completament insostenible. Ens sembla un disbarat desproporcionat. És incoherent que hi hagi un circuit de F1 al centre de Barcelona. Estem cansats del circ en què sesta convertint la ciutat, volem una Barcelona que no sigui un aparador. No pot ser més un parc d’atraccions”, ha assenyalat Jordi Elgstrom, portaveu d’Eixample Respira i un dels impulsors de la convocatòria.