Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística, ara en una floristeria de Barcelona. Una treballadora d’aquest establiment, del que no s’ha fet públic el nom, es va negar a atendre una clienta perquè parlava en català i l’encarregat tampoc no li va voler facilitar el full de reclamació per tal que pogués deixar constància de la vulneració dels seus drets lingüístics. Durant la conversa, l’encarregat de la floristeria, a més, defensa que la treballadora no estava obligada a entendre la clienta si aquesta parlava en llengua catalana, i que havia de ser ella qui fes l’esforç de canviar de llengua: “Has d’entendre que, si no parla català, li pots parlar castellà”.
L’àudio de la conversa l’ha fet públic l’ONG del català, que ha denunciat el cas a través de les xarxes socials i un comunicat. La treballadora de l’establiment s’excusava dient que no entenia el català i que no la podia atendre si no li parlava en castellà, tot i que, segons admet ella mateixa, fa cinc anys que resideix a Catalunya. La clienta, per la seva banda, deixa constància dels seus drets lingüístics i la normativa del Codi de consum, que deixa clar que “tots els consumidors tenen el dret i el deure de formular i presentar denúncies als organismes administratius competents en matèria de consum”. “Jo li puc parlar en català. Tinc dret a ser atesa en català”, sentencia.
“És la primera vegada que em trobo amb una merda així”, diu la clienta en un moment de la conversa després que l’encarregat sortís en defensa de la treballadora. En efecte, l’encarregat de la floristeria vol fer entendre a la clienta que si la treballadora no parla català, “li pots parlar castellà”. Però l’argumentació no es va quedar aquí, ja que l’encarregat va etzibar comentaris xenòfobs per justificar la situació: “Ves al negoci aquest dels paquis i digues-li que et parli en català. Ves i digues-li: parla’m català. O, si no parles català, dona’m el full de reclamació”.
L’encarregat es nega a facilitar el full de reclamació
En la conversa també queda clar que l’encarregat es va negar en tot moment a facilitar a la clienta el full de reclamació, al·legant que no es pot omplir un full de reclamació “únicament perquè una persona no parla català”. La clienta va insistir que la llei empara el seu dret de ser atesa en català i que només demanava poder-se expressar en la seva llengua: “Ella creu que jo li estic dient que parli català. Jo no li he demanat en cap moment que parli català. Li he dit que, en un país bilingüe, m’ha d’entendre en tots dos idiomes”. L’encarregat, davant els arguments de la clienta, va insistir que no li facilitaria el full de reclamació “perquè no estava fent una compra”.
Finalment, la clienta va haver de marxar de l’establiment sense poder comprar ni omplir el full de reclamació pel simple fet de demanar ser atesa en llengua catalana. La llei és molt clara en aquest sentit, i marca que els consumidors “tenen el dret i el deure de formular i presentar denúncies als organismes administratius competents en matèria de consum”. “Mitjançant la denúncia, els consumidors posen en coneixement de l’administració competent en matèria de protecció dels consumidors una presumpta vulneració de la normativa en matèria de consum”, subratlla la normativa vigent. Per tit això, la Plataforma per la Llengua està assessorant aquesta persona per tal que pugui denunciar la vulneració dels seus drets lingüístics a les autoritats competents.