L’Ajuntament de Barcelona ha commemorat aquest dissabte la primera manifestació de l’orgull LGTBI de l’estat espanyol, que es va celebrar a la Rambla de Santa Mònica el 26 de juny de 1977, amb la inauguració d’un faristol de memòria, instal·lat al lloc on va tenir inici la històrica manifestació. Al costat d’entitats representants del col·lectiu a la ciutat, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha agraït a “tots els col·lectius que avui segueixen el fil vermell d’aquesta lluita”. “Una llibertat que fa que a Barcelona no amaguem la bandera de l’orgull”, ha ressaltat.
“No només el Govern municipal, sinó la immensa majoria de Barcelona està al costat de la lluita, la llibertat i la reivindicació LGTBI”, ha subratllat l’alcalde socialista durant l’acte d’inauguració al lloc on es reivindica el Dia Internacional de l’Orgull LGTBI a la capital catalana. Així, també ha volgut aprofitar l’acte per recordar l’anunci que Barcelona tornarà a ser pionera en la defensa dels drets de les persones LGTBI: “Serà la primera ciutat de l’Estat que tindrà una ordenança específica contra els delictes d’odi i discriminació”.
El compromís de Collboni amb la instal·lació del faristol ve de lluny, de la campanya electoral de fa més d’un any. En un acte a Barcelona per abanderar la lluita LGTBI, l’aleshores candidat socialista va fer l’anunci d’aquest espai de memòria i record amb els homes i dones que van aixecar la veu l’any 1977 per dir que “ja n’hi havia prou”. “Vull que qualsevol jove que ara passeja pel carrer i viu amb normalitat la seva condició mai oblidi que això abans era impensable i t’assenyalaven per fer-ho”, va destacar aleshores.
Aquesta tarda, unes 2.000 persones segons la Guàrdia Urbana, 10.000 segons els organitzadors, s’han manifestat aquest dissabte a la tarda a la capital catalana a una mobilització unitària a favor del Dia de l’Orgull i a favor de Palestina. Els manifestants, gairebé tots joves, han sortit de la plaça Universitat i han seguit pel carrer Pelai i la Rambla, i han arribat a la plaça Sant Jaume, on han llegit un manifest cap a les 19.30. Ara està previst fer una festa popular a la plaça Universitat, punt de partida de la manifestació.

Una manifestació històrica
Aquella manifestació històrica, que no va comptar amb l’autorització del govern i seguia les reivindicacions del Gay Liberation Front nord-americà, va reunir més de 5.000 persones, entre les quals activistes del moviment feminista i organitzacions veïnals, estudiantils, sindicats i partits polítics, i va ser reprimida amb violència per la policia. Entre els lemes i els eslògans que es van proclamar es trobaven el: “Nosaltres no tenim por, nosaltres som”, “Mi cuerpo es mío y hago con él lo que me da la gana”, “¡Amnistia sexual!” o “¡No somos peligrosos!”. La marxa es va iniciar a les Drassanes i va pujar Rambla amunt fins a ser fortament reprimida per a les forces d’ordre públic just abans d’arribar a la font de Canaletes; acarnissant-se principalment, segons els testimonis, amb transsexuals i travestis. Finalment, la manifestació va acabar amb 3 manifestants ferits i una persona detinguda.