Els infants amb necessitats de suport educatiu s’han duplicat a les escoles bressol municipals de Barcelona respecte el curs 2015-16. Així, s’ha passat dels 186 que hi havia fa sis anys als 409 actuals i això suposa un augment del 120%. És la conclusió de l’informe ‘Petita infància i educació inclusiva a les escoles bressol municipals’, que s’ha presentat aquest matí al Saló de Consolat de Mar de l’Ajuntament.
Aquestes necessitats educatives poden ser especials, que inclouen els trastorns d’aprenentatge i comunicació, l’autisme, les malalties degeneratives greus i les discapacitats físiques, sensorials o intel·lectuals, o bé socials, que fan referència als nens refugiats, en acolliment o que tenen les mares en centres penitenciaris, així com també les circumstàncies socioeconòmiques desafavorides que posen en risc el desenvolupament de l’infant.
L’estudi explica que dels 448 infants amb necessitats específiques de suport educatiu (Nese) a les escoles bressol de Barcelona d’entre 0 i 3 anys, el 91,3% (409) van a escoles bressol municipals. Suposen el 5% del conjunt dels nens i nenes de les escoles municipals.
El 63% són nens i el 37% nenes i el desequilibri més gran es produeix en les necessitats educatives especials, amb un 67,5% de nens mentre que en les socials el 56% són nens. Segons l’Ajuntament la simptomatologia de les nenes tendeix a quedar més normalitzada, cosa que en dificulta la detecció.
Major seguiment i recursos
L’informe revela que 906 alumnes d’escoles bressol municipals, és a dir, un 11%, són atesos amb recursos específics que posen l’accent en l’atenció precoç de possibles trastorns o discapacitats. La xifra representa un augment del 58% respecte el 2015.
L’Ajuntament explica que s’han incrementat de 3 a un mínim de 4,5 les hores diàries de suport educatiu a cada grup i ha augmentat un 164% les places reservades als infants amb Nese, amb almenys una plaça per cada grup. L’estudi mostra també un increment d’un 320% en les hores de formació en educació inclusiva als professionals de les escoles bressol.
Finalment, l’informe assenyala que l’equip d’educació inclusiva de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) ha passat de 2 a 5 professionals, amb una nova educadora social al departament d’educació infantil, més cinc noves educadores socials integrades als equips de les deu escoles bressol municipals. Totes aquestes actuacions han tingut un cost d’uns 18 milions d’euros, un 48% més que el curs 2014-2015.