Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El cop de l’apagada: entre pèrdues milionàries i comerços sense ràdios

Barcelona i tot Catalunya s’enfronten a pèrdues milionàries per l’apagada massiva d’aquest dilluns. Tot i que encara és aviat per disposar d’un balanç general, ja que moltes empreses i comerços encara estan recollint dades, la Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (Pimec) estima que els danys econòmics poden ser de prop dels 900 milions a tot el país, entre les pèrdues d’activitat i els costos indirectes. A la capital catalana, les patronals comercials i de l’àmbit de la restauració no tenen encara xifres definitives, però són conscients del daltabaix important que el tall del subministrament elèctric ha suposat per l’activitat econòmica de la ciutat. El juliol del 2007, Barcelona ja va viure una situació semblant, amb una altra apagada -motivada per la caiguda d’un cable de distribució a Collblanc i un incendi a la subestació elèctrica de Maragall- que es va perllongar dies i que va suposar pèrdues de 62 milions d’euros, segons la valoració que va fer llavors la Cambra de Comerç de Barcelona. A la llarga, les elèctriques van haver de fer front fa 18 anys a indemnitzacions per valor d’uns 40 milions d’euros.

Els comerços de Creu Coberta han perdut 150.000 euros

El primer eix comercial de Barcelona a fer un balanç de pèrdues ha estat el de Creu Coberta, a Sants. Segons dades facilitades al TOT per Barcelona Oberta, la unió d’eixos comercials de la ciutat, els 150 comerços de Creu Coberta calculen haver perdut uns 150.000 euros. L’eix comercial ha fet una enquesta entre 50 dels seus associats i ha constatat que un 90% dels negocis van patir afectacions directes a conseqüència del tall elèctric, amb pèrdues entre els 1.000 i 6.000 euros, sobretot “en establiments amb dependència directa de la cadena de fred o que han hagut de cancel·lar serveis i cites amb la clientela”.

apagada elèctrica
Treballadors d’un taller mecànic, asseguts al carrer durant l’apagada del dilluns a Barcelona / Jordi Play

Incidències en un pocs eixos comercials l’endemà del tall

Entre les afectacions que l’eix de Creu Coberta esmenta la impossibilitat de cobrar amb targeta per fallida del sistema, la incapacitat per obrir o tancar les persianes elèctriques, l’aturada forçada de l’activitat comercial i la pèrdua de productes frescos o congelats en locals d’alimentació i restauració. La valoració de l’eix comercial coincideix força amb el que fa la directora general de Barcelona Oberta Elvira García Simón al TOT Barcelona. “Les principals incidències han estat amb les persianes elèctriques i les neveres”. I tot i que l’Ajuntament ha dit aquest dimarts al matí que la ciutat havia recuperat la normalitat, els eixos comercials de Creu Coberta, Ciutat Vella i Barceloneta encara presentaven caigudes elèctriques, problemes amb els rúters, els cobraments electrònics i les línies fixes de telèfon. D’altra banda, Barcelona Oberta destaca que no s’han produït problemes d’inseguretat durant la nit.

Les ràdios s’acaben a les botigues d’electrodomèstics

La directora general de Barcelona Oberta, una entitat que representa uns 3.000 establiments de la capital catalana, subratlla que els comerços que han patit més són aquells en els quals ha trigat més a tornar la llum i no tenien neveres professionals. Per contra, els negocis d’electrodomèstics han fet l’agost, segons ha comprovat el TOT. Garcia Simón cita dos establiments de Creu Coberta que van haver de tancar perquè van esgotar les ràdios. El mateix ha passat en botigues de les Corts. “Nosaltres ho hem venut tot [en referència a les ràdios]. No ens en queda ni una“, ha explicat la Marta, de La General d’Electrodomèstics, situada al número 75 del carrer de Vallespir.

Un comerç, durant l’apagada del dilluns, a Barcelona / ACN

El Gremi de Restauració ajudarà els agremiats amb les pòlisses

Tot i que molts negocis van haver de tancar, molts ciutadans també van asseure’s a terrasses de bars i restaurants durant la tarda, aprofitant el dia assolellat que feia a Barcelona. Així va passar, per exemple, en locals de la Diagonal o de la plaça Reial. No obstant això, la major part del petit comerç i d’establiments de restauració de la ciutat, el dilluns va ser un dia perdut. Fonts del Gremi de Restauració no disposen encara d’una xifra de pèrdues globals i expliquen que s’han posat a disposició dels seus agremiats “per ajudar-los a tramitar la reclamació per danys per l’apagada”. Afegeixen que la recuperació de les pèrdues dependrà de les pòlisses contractades i s’haurà d’anar cas per cas. “Estudiarem les pòlisses dels agremiats interessats i els orientarem”.

Barcelona Comerç posa el focus en el lucre cessant

El president de la Fundació Barcelona Comerç Pròsper Puig opina que serà molt difícil fer un balanç general de pèrdues perquè hi va haver molta “dispersió”. “Hi va haver establiments que van patir dues hores de talls i altres 12”. A tall d’exemple, Puig concreta que al carrer Gran de Sant Andreu, en alguns locals la llum va tornar a les 14.30 hores i en d’altres ja de matinada. I més que les pèrdues en alimentació, que creu que van ser poques en l’àmbit general, posa el focus en el lucre cessant, és a dir la impossibilitat de vendre i el fet que el personal es va quedar als establiments a l’espera que tornés la llum. A grans trets, els agremiats de Barcelona Comerç van poder deixar d’ingressar entre 800 i 1.000 euros durant el tall elèctric.

apagada elèctrica
Clients fan cua en un caixer automàtic del BBVA per treure diners / Jordi Play

En una roda de premsa, l’alcalde de Barcelona Jaume Collboni ha explicat que els mercats municipals han obert amb normalitat el dimarts, igual que Mercabarna. En la trobada informativa amb els mitjans, l’Ajuntament no ha fet balanç econòmic de l’apagada. En una entrevista a betevé, el director de Mercabarna Pablo Vilanova ha avançat que només el mercat del peix ha patit una davallada de vendes el dimarts, de l’entorn del 15%. El dilluns, el dia de l’apagada, els efectes sobre Mercabarna van ser mínims, ja que quan es va produir el tall ja s’havien fet el 85% de les transaccions.

Pimec activa un pla d’actuació integral per ajudar les empreses

Des de Pimec, apunten que han activat un pla d’actuació integral per donar suport a les empreses afectades, recollir dades i impulsar reformes estructurals que evitin situacions similars en el futur. D’entrada, l’entitat ha posat en marxa un servei d’assessorament i informació per ajudar les pimes i els autònoms a gestionar les reclamacions per danys i perjudicis. I l’Observatori de la Pime de Catalunya farà una enquesta qualitativa per “analitzar l’abast del tall elèctric per sectors i territoris. L’objectiu és doble: avaluar els danys concrets, com pèrdues de producte, afectacions logístiques, interrupcions de servei i danys materials, així com detectar vulnerabilitats i bones pràctiques per formular propostes de prevenció i resposta davant possibles apagades futures”.

Més notícies
Notícia: Un centre comercial de Barcelona obre un gimnàs ‘low cost’ de 1.300 m²
Comparteix
Es tracta d'un equipament que la cadena Fitness Park, amb altres gimnasos a la ciutat, inaugurarà al centre comercial Diagonal Mar

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa