L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha obert la porta a suprimir alguna de les terminals de creuers del port “en un futur si fos necessari” per tal de reduir la quantitat de creueristes que arriben a la ciutat al llarg de l’any i sobretot a l’estiu. Collboni ha recordat que l’últim conveni amb el Port es va signar el 2018, quan van arribar 2,6 milions de creueristes, mentre que ara n’arriben 3,6 milions (dels quals 1,6 milions només s’estan unes hores a la ciutat). Per això l’Ajuntament ha iniciat converses per signar un nou conveni que inclogui “fins i tot en el futur, suprimir alguna terminal si fos necessari”.
Durant la presentació del reforç d’efectius municipals de cara a l’estiu, quan arriben més turistes, Collboni ha defensat la importància de la indústria turística, però també ha parlat de “limitar els efectes negatius de la massificació”. En aquest sentit, ha recordat que l’equip de govern municipal pretén regular i fins i tot limitar en nombre els apartaments turístics a les comunitats de veïns al centre de Barcelona, una qüestió que s’està negociant amb els diversos grups municipals.

Cinc terminals en funcionament, una en construcció i una setena per a més endavant
En l’actualitat Barcelona compta amb cinc terminals de creuers en funcionament i n’està construint una altra. De fet, hi ha una setena ja adjudicada. En els últims anys, el nombre de creueristes ha augmentat un 8% anual de mitjana i ha convertit Barcelona en el primer port europeu i el quart a tot al món. Això no obstant, ha comportat també conseqüències negatives de les quals Collboni ha assegurat ser conscient. “Estem arribant al límit, és evident que la ciutat no pot assumir increments anuals del 8%”, ha assegurat l’alcalde.
Collboni ha recordat que altres ports importants, com ara els de Venècia o Amsterdam, ja fa temps que limiten el nombre de vaixells turístics que hi atraquen. “El turisme dona feina a molta gent, però volem que tingui qualitat i no tanta quantitat”, ha explicat l’alcalde, que considera que “no podem mirar a una altra banda” davant les queixes veïnals i l’increment de preus per la massificació turística.
Apostar per estades de més dies i de qualitat
La solució, per a Collboni, és limitar el nombre de creueristes que fan escala només durant unes hores i que omplen el centre sense fer-hi gairebé despesa. L’alcalde ha defensat convertir el port de Barcelona en un port base que suposi estades de més dies a la ciutat i un turisme de qualitat que faci un ús “més raonable” de la ciutat. En aquest sentit, l’alcalde ha assegurat que parlarà amb la Generalitat i el govern espanyol i amb la indústria turística i el sector social per tal de “diversificar l’economia”.
Per la seva banda, la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, l’encarregada de les negociacions amb el Port, ha dit que no hi ha cap data per la signatura d’un nou conveni, però que el Port ha entomat la proposta i han començat les converses. Bonet ha valorat el conveni del 2018 com a positiu, però ha admès que “no ha tingut un efecte coherent en el nombre de creueristes”.