Els casos d’intoxicats atesos a les urgències de l’Hospital Clínic han crescut un 14% en els darrers cinc anys, registrant-ne un total de 2.384 pacients relacionats amb aquesta causa. A més, des del centre hospitalari també han alertat que s’ha detectat un augment de noves substàncies psicoactives.
El balanç d’activitat de la Unitat de Toxicologia Clínica indica que el 57% de les intoxicacions ateses per drogues d’abús corresponen a l’alcohol i el 25% a cocaïna, però hi ha hagut un increment preocupant de noves substàncies. Més concretament, el nombre de pacients afectats pel Tusi, una barreja d’èxtasi i ketamina coneguda com a cocaïna rosa, s’han multiplicat per quatre amb relació a les xifres del 2023, passant de representar un 0,66% a un 2,58%.
Emilio Salgado, responsable de la Unitat de Toxicologia Clínica ha assegurat que “el fenomen de la intoxicació és un problema sanitari en augment” i ha destacat la necessitat de fer una “feina multidisciplinària” per tractar a aquests pacients i detectar nous consums i noves dinàmiques d’abús.
Preocupa l’augment de crac en substitució de la cocaïna
També ha afegit que s’ha registrat un creixement destacat dels intoxicats per crac en els últims dos anys, de forma que s’han triplicat els casos. “Hem detectat un canvi en el consum de cocaïna, de forma que un 10% dels casos atesos són per crac”, ha explicat Salgado que ha recordat que aquesta tendència s’ha accentuat des de 2021 i que el consumidor de crac està associat a una situació socioeconòmica desfavorable. A part, aquesta substància genera efectes significatius: “És important perquè fumar cocaïna pot causar efectes cardiovasculars més greus”, ha detallat. Així mateix, ha explicat que en el darrer any s’han trobat amb casos d’hemorràgia pulmonar a conseqüència d’aquest consum.

Un altre dels fenòmens que preocupa els professionals del Clínic és el consum de llaminadures de cànnabis. Aquest 2024 el centre ha rebut 24 persones afectades per aquestes substàncies, la qual cosa suposa el doble que ara fa dos anys. Salgado ha afirmat que en la majoria de casos, un 58%, els afectats han estat dones turistes de mitjana edat que havien comprat aquests productes com a records a les botigues cannàbiques. Per això, el Clínic ha alertat de la manca de regulació d’aquests caramels que es venen en alguns establiments i porten una substància semisintètica, que s’obté de la planta, però que es modifica en un laboratori. Han explicat que aquesta mena de productes no passen controls de qualitat ni seguretat i són accessibles i econòmics.
Més tipus de substàncies psicoactives sense controlar
Pel que fa a intoxicacions amb medicaments, han posat de manifest que un de cada dos pacients intoxicats per medicaments havien pres benzodiazepines – com el diazepam o el trankimacin -, i un 15% analgèsics (67% paracetamol). “Aquest fenomen que havia anat a més des del 2021, arran de la pandèmia de la Covid i especialment en noies menors de 20 anys amb finalitats autolesives, està disminuint”, ha comentat el doctor. Tot i això, els homes atesos per abusos relacionats amb medicaments ha augmentat un 7% respecte fa dos anys.
Per la seva banda, Marina Parra, cap de Secció de Farmacologia i Toxicologia del Servei de Bioquímica i Genètica Molecular del Clínic ha explicat que el laboratori “ha d’adaptar constantment l’anàlisi toxicològica a les noves tendències de consum de drogues per donar resposta a les necessitats clíniques dels pacients”. A més, ha afegit que al llarg de l’any passat es van detectar 233 casos de noves substàncies psicoactives, que són “drogues que no estan controlades a escala internacional pels Convenis de les Nacions Unides, però que poden suposar un risc per a la salut pública”.