Aquest dilluns 9 de setembre 167.533 infants i joves arrencaran el curs escolar a Barcelona -tenint en compte les dades de centres públics, privats i concertats de la ciutat-, una xifra lleugerament menor al nombre d’alumnes que es van matricular a primària i la secundària obligatòria l’any passat. Concretament, el sistema educatiu barceloní acull 1.463 alumnes menys que el 2023. Tot i el lleuger descens del nombre d’alumnes, enguany la capital catalana suma 10.561 docents, un 2,2% més que el curs passat, a causa del macroprocés d’estabilització que va dur a terme l’antiga conselleria d’Educació -el qual ha permès incorporar més de 18.000 nous docents al sistema educatiu públic.

Entre les novetats per aquest nou curs hi ha la creació de cinc nous instituts escola, quatre dels quals s’ubiquen a Zona Nord, els quals s’han creat per donar resposta al “creixement” de les escoles dels barris de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana. Es tracta de l’institut escola Mestre Morera, l’institut escola Ferrer i Guàrdia, l’institut escola Elisenda de Montcada i l’institut escola Ciutat Comtal. A banda, també es posa en marxa l’institut escola Vapor i Molí, un centre educatiu que neix de la fusió de l’escola Molí de Finestrelles i l’institut Vapor del Fil. Així doncs, amb aquestes cinc noves incorporacions a la ciutat, Barcelona comptarà amb 22 instituts escola aquest curs, cosa que demostra el gran creixement de la capital catalana en aquesta matèria, ja que l’any 2017 només en tenia dos. Des del consorci d’Educació de Barcelona consideren que és primordial continuar treballant en aquesta línia perquè la creació d’instituts escola, juntament amb la “simplificació del model d’adscripcions”, “afavoreix la continuïtat educativa”.

Imatge d’una escola de la capital catalana / Consorci d’Educació de Barcelona

Nou model per a l’escola inclusiva

Aquest curs serà el primer en què es posa en marxa un nou model de gestió a l’educació inclusiva, el qual passa per “enfocar la detecció de les necessitats educatives des d’una perspectiva psicopedagògica, més enllà del diagnòstic clínic [que és com es feia fins ara]”. És per aquest motiu que Barcelona enguany comptarà amb la Guia per a la detecció de les necessitats educatives de l’alumnat de 3 a 16 anys -la qual ja es va presentar als serveis educatius de la ciutat el curs passat: “L’eina dona la informació necessària per unificar el llenguatge de tots els agents, des de les famílies fins a les diverses figures professionals. Així mateix, genera un coneixement més ajustat de les necessitats i permet orientar i prioritzar millor els suports i mesures adequades per atendre les necessitats de l’alumnat i, també, de l’aula”, argumenten des del consistori d’Educació de la ciutat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa