Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Catalanofòbia en un bloc de Sants: “Tinc veïns al·lèrgics al català”

L’Oriol, que viu de lloguer a l’avinguda de Madrid, 172, al barri de Sants-Badal, ha explicat un episodi de catalanofòbia a la seva comunitat de veïns a través del seu compte d’X, abans Twitter. “Es veu que tinc veïns al·lèrgics al català…”, ha escrit amb la imatge d’una notificació en castellà de l’administrador de la comunitat, i ha remarcat que algú havia “arrencat la part on demanava educadament un comunicat bilingüe”. Davant aquesta situació, l’inquilí va tornar a escriure que la notificació també es fes en català amb l’esperança que no es tornés a arrencar.

Tot i que no és propietari, però hi té bona relació, l’Oriol explica en conversa amb el TOT Barcelona que havia notat que “gairebé tots els comunicats que es feien de l’administració eren en castellà” i arran d’un seguit de notificacions en castellà per unes obres a la façana, ahir va decidir escriure al paper “també en català, si us plau”, i remarca que “no va escriure cap insult ni cap expressió agressiva”. Al vespre, quan va tornar a casa, es va trobar que algú havia escapçat la notificació i havia arrencat la seva petició. “Aleshores vaig tornar a posar-ho i vaig demanar que no ho tornessin a arrencar”. “Suposo que tinc un veí que no li agrada gaire el català”, sentència.

9 pisos i 4 números per pis

L’Oriol detalla que la gran majoria d’inquilins i propietaris “són de tota la vida” i que “li va estranyar” aquesta actitud “agressiva”, però són nou pisos i hi ha molta gent –en total 36 veïns–, i suposa que hi ha veïns que “hi ha gent que no li agrada que es llegeixi o s’escrigui en català”. Com que ell viu de lloguer, s’ha de comunicar amb la propietària per fer qualsevol gestió per demanar a l’administració que els comunicats es facin “també” en català. “Si li demano que faci els tràmits crec que els farà”, remarca. I, finalment, insisteix que s’informarà. “El que em va fer animar a publicar la foto és que algú m’arrenqués la meva petició de demanar que els comunicats es fessin també en català”, conclou.

Plataforma per la Llengua adverteix que l’Administració de Finques “incompleix el Codi Civil”

El coordinador d’Empresa i Consum de Plataforma per la Llengua, Xavier Dengra, li ha recomanat que presenti una instància al servei deontològic del Col·legi d’Administradors de Finques contra Xacar perquè “incompleix el Codi Civil”. En aquest sentit, Dengra explica a aquest diari que “el Codi Civil, com la llei Catalana de Consum, diu que com a mínim les informacions també han de ser en català” i, en aquest sentit, deixa clar que “això també val per a les comunitats de veïns”.

Per deixar constància que això és així, Dengra explica que ell mateix va viure una situació similar amb l’administrador de la seva comunitat de veïns i que va intentar posar-se en contacte amb ells per demanar que fessin les comunicacions en català, però que li van donar llargues. Aleshores, es va dirigir al Col·legi d’Administradors de Finques perquè tenen un formulari de “denúncies deontològiques” perquè els professionals signen un codi d’ètica professional i estan compromesos a complir-lo.

“Em vaig queixar de l’administrador al Col·legi, el Col·legi ho va investigar i, al final, van resoldre en contra meva perquè van dir que l’administrador havia pogut provar que s’havien enviat en català”. “Després de la queixa, aquí tot ha arribat en català. Des del moment que aquella persona va veure que estava apercebuda les notificacions s’han fet en català”, insisteix, i creu que l’Oriol, a través de la propietària, “aconseguirà canvis tangibles” seguint aquesta recomanació.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Català. a juny 05, 2025 | 15:35
    Català. juny 05, 2025 | 15:35
    Si només fos en un boc de pisos de Sants rai.....

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa