Cada any moren a tot el món uns set milions de persones prematurament per la contaminació de l’aire, segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS). I a Barcelona, gairebé la meitat de les morts associades a la contaminació -1.500 persones- tenen darrere la pol·lució generada pel trànsit rodat. Una anàlisi duta a terme per Stressfreecarrental.com, una empresa de lloguer de cotxes ha analitzat els nivells de pol·lució de les principals ciutats europees, s’ha basat en les directrius de qualitat de l’aire de l’Organització Mundial de la Salut, que diu que el nivell màxim de partícules fines considerat segur és una mitjana a llarg termini de més de 5 μg/m3 (micrograms per metre cúbic). Barcelona supera de bon tros aquesta mesura.
Barcelona, en quarta posició de contaminació
Segons aquest estudi, les cinc ciutats que encapçalen la llista tenen una mitjana a llarg termini que és com a mínim el doble de la recomanació de l’OMS. Milà és la ciutat més contaminada d’Europa, amb nivells gairebé quatre vegades superiors a la quantitat segura, 19,7 μg/m3, seguida d’Atenes, segon lloc més contaminat amb 13,6 μg/m3 i Praga, molt a prop, a tercer lloc. Barcelona ocupa el quart lloc a la llista, amb nivells al voltant de 12 μg/m3, per davant de Berlín, Roma, París, Brussel·les, Hamburg i Amsterdam, que completen els deu primers llocs, en un rànquing que ens obliga a pensar en maneres de viure a la ciutat que siguin menys contaminants, des d’un ús més gran del transport públic a alternatives com la bicicleta.
Segons un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) estima que es podrien evitar un total de 1.554 morts a la ciutat comtal per exposició a emissions contaminants. Les ciutats al nord d’Europa, però, són les menys afectades en aquests termes. L’estudi ha analitzat un total de 1.000 ciutats europees per entendre la relació causal entre el diòxid de nitrogen (NO2) i unes morts evitables que, si es compleixen les recomanacions de l’OMS, podrien allargar la vida d’entre 51.000 i 900 morts cada any.


