Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Quatre de cada deu patis escolars de Barcelona reben queixes pel soroll

Alguns la consideren una polèmica absurda i d’altres un debat de ciutat, però la disputa fa mesos que ressona. Els infants fan xivarri als patis escolars, un soroll quotidià i irritant per a alguns veïns, que es queixen a les xarxes socials i als òrgans de participació municipal. Ara, un estudi de la plataforma Revolta Escolar aporta dades. Quatre de cada deu escoles (el 39%) han rebut alguna vegada queixes del veïnat pel soroll que generen els infants quan juguen o fan activitats escolars al pati. En la majoria dels casos, l’escola ha buscat mediar sense clausurar les activitats exteriors, però hi ha un 4% -que equival a 3 de les 74 escoles de l’estudi- que han tancat en alguna ocasió el pati.

El conjunt d’associacions familiars que signen l’estudi comparen aquesta situació amb la contaminació acústica que suporten els infants quan són a l’escola. Segons l’informe, poc més de la meitat de centres educatius (el 54%) tenen soroll de vehicles als voltants i quatre de cada deu (39%) diu sentir les molèsties dins de l’aula. El trànsit privat de cotxes i motos suposa gairebé tres quartes parts de les molèsties i el bus el 18%. “No obstant l’elevat soroll del trànsit privat, de cotxes i motos, en el 39% de les escoles hi ha hagut queixes dels veïns pel soroll dels infants jugant i fent activitats escolars al pati”, lamenten les associacions en les conclusions de l’informe.

“S’ha de girar el punt de vista del debat, no pot ser que el centrem en el soroll que generen els infants i no en el que reben. Està demostrat que rebre alts nivells de contaminació acústica repercuteix en la salut i el desenvolupament cognitiu dels infants, per tant, hem d’analitzar la problemàtica del soroll des d’aquesta òptica”, reflexiona Clementine Suraud, portaveu de la Revolta Escolar, en conversa amb el TOT Barcelona.

Pancartes que reivindiquen els patis escolars davant les queixes de soroll | Nazaret Romero (ACN)

La plataforma, que agrupa més d’un centenar d’AFA de la ciutat, celebra que l’Ajuntament de Barcelona hagi expressat, per unanimitat, que cal blindar els patis de les queixes veïnals. “El soroll orgànic de la canalla no pot considerar-se contaminació acústica“, diu Suraud, que compara els crits d’un infant amb el so del trànsit. “No té res a veure el que passa als patis amb la contaminació acústica de les motos, per exemple. Hi ha estudis que han demostrat l’impacte negatiu del soroll dels motors”, insisteix.

Catalunya blinda els patis

Els diferents grups municipals estan d’acord a canviar la normativa perquè el soroll dels patis no es pugui considerar contaminació acústica. Els grups van signar el compromís el febrer passat, en el qual recorden la importància pedagògica dels patis, sobretot tenint en compte el “gran dèficit d’espais esportius i de lleure”. Els regidors defensen que el so que se’n desprèn en horari escolar i extraescolar “no és soroll, sinó vida, educació, salut i alegria”.

El Parlament de Catalunya també ha mogut fitxa per blindar els patis escolars. El Parlament va canviar a finals del mes passat la llei contra la contaminació acústica perquè no s’apliquin límits de so a les activitats als “espais destinats a l’activitat docent, física, d’esbarjo o de lleure” dels centres educatius entre les set del matí i les nou del vespre. Un canvi necessari perquè els jutges tinguin més complicat autoritzar el tancament d’un pati escolar.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a març 30, 2025 | 20:25
    Barceloní. març 30, 2025 | 20:25
    Hi ha un grapat de conciutadans meus que son uns torracollons. Perquè no es queixen del soroll que fa el transit motoritzat?. I aquest és a tothora, la mainada només fa cridòria duant el dia i en moments molt puntuals.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa