Millorar la mobilitat sostenible a la ciutat en un entorn real. És l’objectiu d’una prova pilot que farà Barcelona durant els pròxims mesos en el marc d’una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació BIT Hàbitat i Fira de Barcelona. El 85% del soroll que es genera a Barcelona procedeix de la mobilitat, i d’aquí neix una convocatòria internacional amb la finalitat de reduir la contaminació acústica, que ja tenen projectes guanyadors. Tots dos obtenen dades de mobilitat i de contaminació acústica derivada del trànsit a partir de la identificació de l’origen dels senyals sonors amb l’ús d’eines com la intel·ligència artificial o el Big data. Amb l’obtenció d’aquestes dades, es poden localitzar els punts amb major contaminació acústica o quin tipus de vehicles són els més sorollosos, entre altres qüestions, la qual cosa permetrà implementar mesures per a la seva mitigació.
Sensors, càmeres i IA
El primer projecte guanyador és de l’empresa holandesa Sorama BV i té com a objectiu reduir la contaminació acústica urbana mitjançant solucions combinades, amb el sistema Loud Vehicle Detection que utilitza càmeres acústiques i intel·ligència artificial per a detectar localitzar i identificar vehicles que superin el llindar de soroll establert. El sistema recull dades en temps real i les mostra en panells LED per a fomentar un canvi de comportament.

Traffic-Noise, de les espanyoles Bettair i Trafficnow, és el segon sistema triat per a les proves pilot. Ofereix una plataforma integrada que analitza i correlaciona en temps real el soroll i el trànsit urbà, combinant sensors acústics d’alta precisió, sistemes de visió artificial avançada i algoritmes predictius impulsats per intel·ligència artificial. La solució identifica les fonts de soroll, anticipa esdeveniments crítics i ajuda a avaluar l’impacte de les polítiques de mobilitat sostenible per a millorar la planificació urbana.
Les proves pilot es començaran a aplicar a partir del quart trimestre de 2025 i tenen una durada prevista d’un any i mig. Cada projecte rebrà 100.000 euros de finançament, que representa prop d’un 70% del total. Aquest projecte s’emmarca en la iniciativa Barcelona Innova LAB Mobility. És el quart repte de mobilitat sostenible del projecte i se suma així a les proves pilot centrades a millorar la seguretat en la circulació de les motocicletes, les d’optimitzar la circulació en el carril bus i la informació en les seves parades. També s’ha treballat la distribució de mercaderies urbanes, el concurs de les quals es resoldrà aquesta tardor.