La tinenta d’alcalde d’Urbanisme de Barcelona, Laia Bonet, i el d’Economia, Jordi Valls, han presentat el pla ‘Barcelona fàcil’, una mesura de govern que destinarà 7,8 milions d’euros a “agilitzar i simplificar” tràmits administratius a l’àmbit urbanístic, normatiu i administratiu en relació amb la ciutadania. Ho han explicat en una roda de premsa aquest dijous, en què Bonet i Valls han coincidit en la necessitat d'”agilitzar els processos” per evitar un allunyament entre la ciutadania i l’administració. L’objectiu del consistori de la capital catalana és que el 95% dels tràmits ciutadans es puguin fer de forma digital l’any 2027.
Per això, aquest pla comptarà amb tres eixos i 18 accions –cadascuna amb el seu propi calendari–, que es desplegaran entre el 2025 i el 2027 amb l’objectiu d’assolir l’excel·lència i “fer les coses fàcils”, ha explicat Bonet. Actualment, un 96% dels tràmits urbanístics es fan de forma automatitzada i electrònica i un 4% amb la intervenció municipal (les anomenades llicències), i l’objectiu de l’Ajuntament és reduir el període de tramitació de gestions que requereixen un termini més extens.
En aquesta línia, es preveu la reducció de la normativa urbanística amb la unificació de normatives i tramitacions de llicències d’obres i activitat en un mateix procediment; és a dir, del 96% que no requereixi llicència d’obres s’unificarà en un sol comunicat perquè es puguin iniciar sense haver d’esperar l’anàlisi de tot el procés. “Comuniques i comences”, ha dit Bonet, que ha augurat una reducció del temps d’espera, però ara això abans serà necessària la modificació de l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal a les obres (Orpimo).

L’Ajuntament crearà una Oficina d’Atenció al Professional
A més, arran de “reivindicacions històriques” del sector de la construcció, el consistori crearà l’Oficina d’Atenció al Professional per millorar la comunicació entre l’administració i els professionals que necessitin fer tràmits i resoldre dubtes d’interpretació de la normativa, amb previsió que estigui operativa durant el segon semestre del 2026. Pel que fa a l’atenció a la ciutadania, l’Ajuntament s’ha marcat com a objectiu incrementar la digitalització de procediments i tràmits sense eliminar l’atenció presencial, per assolir el 95% dels tràmits ciutadans en format digital per al 2027. Sobre l’eix normatiu, Valls ha indicat que actualment l’Ajuntament compta amb 555 disposicions o normes, i per això el pla preveu derogar aquelles que estiguin obsoletes, siguin ineficaces o generin duplicitats, per facilitar la relació amb la ciutadania i reduir la burocràcia.
Nova aplicació per a subvencions i contractacions municipals
D’altra banda, a l’àmbit de subvencions i contractacions municipals, el govern també vol adequar-lo a les necessitats d’entitats i ciutadans, i per això es preveu la implementació d’una nova aplicació per a la tramitació que simplificarà el procés intern de revisió i la justificació de les convocatòries. Finalment, Valls ha advocat per la simplificació de l’ecosistema digital de l’Ajuntament, fet que pot generar un creixement “important” de les millores tecnològiques que pot fomentar l’activitat econòmica de la ciutat.