Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Barcelona consolida l’aposta per donar continuïtat pedagògica entre primària i secundària
  • CA

Un dels objectius que guia la gestió educativa és el de poder garantir la coherència entre els projectes pedagògics d’escoles i instituts. Poder-ho fer és essencial per tal de minimitzar el risc d’abandonament i afavorir un trànsit fluid entre la primària i la secundària. Eulàlia Esclapés, psicopedagoga amb més de 23 anys d’experiència en centres educatius i directora d’Educació i Territori del Consorci d’Educació de Barcelona, ho té molt clar: “és sobretot amb els canvis d’etapa quan podem perdre un alumnat que, si permetem que es desvinculi de les dinàmiques escolars, serà molt difícil de poder recuperar”.

Consulta aquí els instituts adscrits a la teva escola

La mesura capaç de fomentar amb més rotunditat la continuïtat pedagògica entre escoles i instituts és la simplificació de les adscripcions, una línia en la qual el Consorci treballa des de fa anys. L’adscripció és el principal criteri normatiu que ofereix el Decret d’admissió per reforçar la continuïtat pedagògica entre les etapes de primària i secundària, ja que atorga prioritat en l’assignació de plaça a les famílies de centres adscrits. D’aquesta manera, les famílies que situen els seus instituts adscrits entre les seves opcions prioritàries durant el període de preinscripció hi tenen la plaça assegurada.

Les famílies que situen els seus instituts adscrits entre les seves opcions prioritàries hi tenen la plaça assegurada. FOTO: Irene Fernández

El curs vinent, 2024-25, conclou el procés que ha portat a la simplificació de les adscripcions. Ja fa quatre anys que es va informar les comunitats educatives sobre la implementació d’aquesta estratègia, un model cap al qual es va començar a caminar progressivament. El setembre vinent ja no quedarà cap escola amb més de tres instituts adscrits, el 99% en disposaran de dos o tres. Tot i que la voluntat de l’administració és aconseguir que totes les escoles en tinguin dos, per poder assegurar l’assignació de places a secundària encara hi ha d’haver escoles amb tres instituts vinculats. En tot cas, la situació de l’actual preinscripció representa un pas més respecte a l’anterior, quan encara hi havia set escoles amb quatre instituts o inclús dues amb cinc. Així doncs, enguany es consolida aquest model, que ha quedat establert en tots els centres d’ensenyament obligatori.

I és que la clarificació de les adscripcions, tal com passa amb els instituts escola, és un escenari que dona seguretat i confiança a famílies, ja que evita que l’alumnat hagi de patir el tràngol d’haver d’endinsar-se en un lloc desconegut. Si abans del pas crucial a primer d’ESO els instituts i les escoles han tingut l’oportunitat de treballar una aliança encaminada a facilitar aquest trànsit, les probabilitats d’èxit educatiu es multipliquen i el vincle entre l’escola i l’institut esdevé un factor de protecció per als nois i noies que entren a l’adolescència.

Barcelona consolida l’aposta per donar continuïtat pedagògica entre primària i secundària IRENE FERNÁNDEZ

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa