L’Ajuntament de Barcelona ha desactivat el Pla Bàsic d’Emergència Municipal per mal estat del mar després de notar una “millora de les condicions meteorològiques”, segons explica el mateix consistori en un comunicat de premsa breu. El balanç del temporal no deixa cap mal estructural, però sí que ha impactat en les platges de la ciutat. La força de les onades, diuen des de l’executiu, ha provocat “terbolesa de l’aigua i acumulació de brossa vegetal, troncs i branques”. Els serveis municipals estan treballant-hi per recuperar la normalitat.
El ple d’emergències s’activa, en aquest cas, quan es preveuen onades de més de dos metres i mig. L’alerta és habitual quan hi ha temporals, però la voracitat de la DANA en altres punts de l’Estat, sobretot al País Valencià, havia activat totes les precaucions. L’alerta, recorden des de l’Ajuntament, s’activa per evitar cap “perill per les persones o per destrosses en el mobiliari”. En aquest sentit, l’Ajuntament havia reclamat prudència i barrat el pas als espigons. En declaracions a la Cadena SER, l’alcalde Jaume Collboni apuntava el consistori havia desplegat els serveis municipals i la Guàrdia Urbana a tot el que és el litoral barceloní i insistia a demanar “màxima prudència” a la ciutadania.
Més enllà dels problemes lleus al litoral, la DANA també ha complicat, per estones, els serveis de transport públic. Sobretot al metro, que dimecres al vespre començava a recuperar-se d’un dia marcat per pluges intermitents però intenses que han obligat a tancar alguns accessos. El més sonat, el de l’estació de Liceu, que va col·lapsar de l’aigua i es va haver de tancar. A les xarxes també han aparegut altres imatges impactants d’altres estacions o espais de la ciutat assetjats per la pluja.

Minut de silenci
Les principals autoritats de Catalunya han dedicat, aquest matí a la plaça de Sant Jaume, un minut de silenci en memòria de les víctimes que hi ha hagut al País Valencià, Castellà-la Manxa i Andalusia. El recompte oficial ja supera el centenar de morts i la previsió és que la xifra augmenti a mesura que vagin apareixent desapareguts. L’acte ha estat encapçalat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, el del Parlament, Josep Rull, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. També ha comptat amb l’expresident Pere Aragonès, altres diputats i regidors, representants sindicals i dels cossos policials.
“Des de l’Ajuntament de Barcelona, i en nom del conjunt dels barcelonins i barcelonines, expressem el nostre més sincer condol a totes les famílies afectades i amistats de les víctimes mortals que ha provocat el pas de la DANA per la Comunitat Valenciana, Andalusia, Múrcia i Castella-La manxa”, ha afirmat Collboni, que ha detallat que Barcelona està “consternada” per la situació. “Estan afrontant una situació difícil amb recursos i infraestructures devastades”, ha comentat sobre els desperfectes al País Valencià.

El temporal va marxant
La DANA ha deixat episodis de pluja intensa a Barcelona, si bé en cap cas s’ha arribat als nivells catastròfics del País Valencià. Segons les dades recollides pel Servei Català de Meteorologia: l’estació del Raval ha registrat 19,6 mm d’aigua acumulada; a la zona del Port ha caigut 11,4 mm; i l’estació de Zona Universitària uns 19 mm. L’Observatori Fabra és l’estació que ha anotat uns registres més alts, amb 23,7 mm d’aigua acumulada.
El Servei Meteorològic de Catalunya va activar dimecres l’avís per intensitat de pluja a les comarques del litoral i prelitoral de Tarragona i Barcelona. De fet, el Barcelonès és una de les comarques que ha rebut més trucades al telèfon d’emergència (112), seguit del Vallès Occidental (85) i el Baix Llobregat (23).
Les pluges de dimecres semblen el més gruix del temporal, segons es dedueix de les previsions del Meteocat. El cel estarà nuvolat fins ben entrada la tarda, encara que no s’entreveu estones de pluja. Els últims cops de la DANA a Barcelona podrien arribar divendres, que presenta una predicció més inestable que dijous, amb possibilitats de pluja al migdia. El Meteocat també preveu aiguats per a diumenge.